  • Data: 2017-05-31 14:37:08
    Temat: Re: Upał w służbie ludzkości ;)
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu środa, 31 maja 2017 19:59:53 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

    > Rydzyk probowal i chyba kiepsko wyszlo.

    Rydzyk chciał podgrzać sobie basen i wyszło tak jak miało wyjść.

    > Ten odwiert musialby byc naprawde gleboki.

    Trzeba było wykorzystać odwierty po tych co szukali gazu łupkowego. Może i nic nie
    znaleźli, ale dziur nawiercili :-)

    > Jaszczurówke tez zepsuli.
    >
    > Wiec geotermia to IMO tylko w nielicznych miejscach u nas.
    > I nie energetyka, a tylko grzanie pomieszczen - za mala temperatura na
    > elektrownie.

    Nie, nie za mała. Są różne cykle niskotemperaturowe. Niejaki Kalina kilka fajnych
    patentów zarejestrował, chętnie sprzedaje licencje. Zresztą co tam Kalina: powyżej
    31C da się z takiego źródła napędzać turbinę na nadkrytycznym CO2. Właśnie robię
    projekt dla koreańskiego klienta: dodatkowy moduł do istniejących siłowni,
    odbierający ciepło od spalin dotychczas uznawanych za doszczętnie wyssane z energii.
    Turbiny na SCO2 są bardzo proste, nie ma skraplacza, dolne źródło to zwykła chłodnica
    powietrzna, zamiast pompy kondensatu- malutki wirnik na wspólnym wale z turbiną.
    Żaden tam nowy wynalazek, od ponad 10 lat wszystkie największe firmy energetyczne
    rozwijają taką technologię i oferują swoim klientom. Wszystko miniaturowe, bo to ma
    wysoką gęstość energii. Jeszcze chwila i zaczną to wkładać w silniki odrzutowe w
    samolotach pasażerskich, radykalnie zwiększając ich sprawność. Widziałem nawet
    wymiennik do tego. Ciśnienie wysokie, więc rurki muszą być malutkie. Takie jak do
    igieł chirurgicznych.

    > To moze byc ciekawe.

    Plus metan, rzecz jasna.