  • Data: 2017-09-13 15:37:08
    Temat: Re: elektrolityczne cynowanie miedzi...
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 13.09.2017 o 12:38, J.F. pisze:
    [...]
    > Piotrze, ale to sa wlasnie dywagacje akademickie.

    Nie wiem, jak Piotr, ale ja inaczej niż Ty rozumiem pojęcie "rozważania
    akademickie" ;-) Dla mnie jest to dyskusja pozbawiona szans na
    zastosowanie praktyczne. A tu jest bardzo ścisłe odniesienie do praktyki.

    > Wlewasz chlorek, trawi, i za 15 minut masz plytke, nie musisz wiedziec
    > dlaczego :-)

    Można i tak...

    > Przy wiekszej ilosci moze byc wazne jaki jest mechanizm .. bo pewnie
    > bedzie ktos chcial regenerowac chlorek, albo sie zastanawial nad tanszym
    > :-)
    >
    > Za to z praktyki - kolega mnie wola, bo 15 minut minelo, a plytka nawet
    > nie ruszona.
    > Ogladam, patrze, i mowie, ze mnie chlorek zawsze trawil, ale moj roztwor
    > nie byl taki gesty.

    Lepki, jak rozumiem ;-)
    Ale dlaczego bardzo stężony roztwór nie trawi, nie wiem. Może ze względu
    na powstawanie CuCl chroniącego przed dalszym trawieniem.

    > FeCl3 z butelki, z serii odczynniki chemiczne, widac stezony ... po
    > dolaniu wody 15 minut starczylo :-)
    >
    > Mowisz, ze wystarczy wsadzic miedz do wody i ona juz oddaje elektrony,
    > przynajmniej na tyle, ze jest dodatnia ?
    > I to jonom przeszkadza ?

    Zwyczajne oddziaływania elektrostatyczne.

    > Czyli jon tak naprawde jest ujemny i chetnie do miedzi lgnie ?
    > Elektrochemia nie przestaje mnie zadziwiac.
    >
    > A jak to sie ma do mojego stezonego roztworu ? Intensywnie brazowy,
    > jonow kompleksowych jak rozumiem bylo tam duzo, to czemu nie trawil ?
    >
    > A chlorek nie trawi metali elektroujemnych ?
    > Zelazo, cynk ... czy tu nie powinno byc odwrotnie - robia sie ujemne i
    > odpychaja te trawiace jony ?

    W roztworze występuje równowaga między kompleksem a jonami Fe+++. Cynk
    raczej bezpieczny nie będzie.

    > A jakie sa odleglosci tego odpychania ? Mam szanse zobaczyc w roztworze
    > jakas odbarwiona warstewke w poblizu kawalka metalu?

    Nie :-(

    > No i ostatnie pytanie mi sie cisnie ... to wlasciwie jaki jest mechanizm
    > trawienia miedzi ?
    > Kawalek metalu w roztworze sie minimalnie laduje sie dodatnio, przyciaga
    > jony Cl- ... ale to za malo, te jony nie trawia.

    Przyciągane są także jony kompleksu [FeCl4]-, żelazo zabiera elektron
    miedzi, kompleks się rozpada i powstaje słabo rozpuszczalny CuCl.
    Chlorek miedzi (I) utrudnia dostęp trawika do miedzi, zjawisko to jest
    wykorzystywane przy precyzyjnym trawieniu. Potem drugi elektron i masz
    końcowe produkty reakcji.

    P.P.