    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: przypomniało mi się...
    Date: Wed, 18 Sep 2019 14:07:15 +0200

    dyskusyjnych:qlt5d0$nej$1$A...@n...chmurka.net...
    W dniu 2019-09-17 o 13:19, Marek pisze:
> [...]
    komputer-Odra-w-Polsce,358487.html

    Odra nawiasem mowiac jakos rewelacyjnie szybka byc nie mogla,
    podejrzewam ze miala ok 1MIPS,
    tyle tylko, ze instrukcje 24-bit.

    >Swego czasu dużo jeździłem pociągami - tak gdzieś w latach 80-tych i
    >90-tych. W każdej, najmniejszej nawet stacyjce PKP można było kupić
    >dowolny bilet, z dowolnej stacji na dowolną inną, z rezerwacją na
    >wybrane miejsce (okno, korytarz). Trwało to kilkanaście sekund. A
    >jeździłem czasami dwa lub trzy razy w tygodniu, do najróżniejszych
    >miejsc.

    Hm, lata mi sie myla, ale w latach 80-tych to IMO byly na PKP maszyny
    do drukowania biletow tekturowych - takich ~4x8cm.
    Potem znikly ... i chyba juz zadna nie przetrwala, a szkoda, pasuja do
    muzeow.

    Ale rezerwacji to nie rozwiazuje ... jak oni to robili to nie wiem,
    ale IMO - odpowiednie komputery i telekomunikacja,
    to raczej pozne lata 90-te ...
    Moze te sekundy na stacji poczatkowej, a inne to telefonicznie
    rezerwowaly ?

    Choc z drugiej strony - linie lotnicze to jakos robily dlugo
    wczesniej, i to na komputerach klasy Odra ...wiec PKP niby mogla
    rozwiazanie skopiowac, ale czy skopiowala ?

    Nawiasem mowiac - w Muzeum kolejnictwa w Jaworzynie Slaskiej
    stoi Odra jako eksponat, a raczej jej fragmenty.
    W jednostce centralnej zamontowane cztery dyski ST225, wiec to jakas
    pozna modyfikacja ...

    >Ostatnio pociągami poruszam się może ze dwa razy w roku. Kasjer szuka
    >połączenia w komputerze kilka minut. Czasem nie znajduje, trzeba mu
    >podpowiedzieć - to z dwóch ostatnich tras, bo gdy jadę sam, to kupuję
    >on-line. Zresztą nawet po podaniu numeru pociągu szuka biletu
    >kolejnych kilka minut.
    >Tragedia :(

    Jacys niewyszkoleni, albo systemy maja kiepskie, bo przeciez
    wyszukiwanie przez internet idzie w miare dobrze.
    To co prawda chyba Niemcy robia ...

    Komputeryzacja rozkladow wniosla rzeczywistosc do kawalu z Tokio i
    Pcimem ... aczkolwiek w tych komputerach kwiatki sie tez trafiaja :-)

    I tak pochwalic, ze sie nie pogubili w tej ilosci "operatorow
    kolejowych" ...

    J.