  • Data: 2019-01-21 19:35:25
    Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 21.01.2019 o 19:01, Krzysztof Halasa pisze:

    > Masz na myśli to, że Nokia jest nieco gorsza niż powinna być, albo że
    > Pentax jest lepszy? (2.8/2.2)^2 * 1/19 s = ~1/12 s? (Pentax powinien
    > wyjść wolniej, nie szybciej) Różnica jest niewielka, może być
    > spowodowana także zmianą oświetlenia w trakcie testu.

    Mam na myśli, że nie ma tu żadnego skalowania światła obiektywu.

    > Jeśli na różnych sensorach ustawimy tę samą czułość (w sensie ISO), to
    > oczywiście przy takich samych kątach widzenia obiektywu (lub przy
    > równomiernie oświetlonej płaszczyźnie i różnych kątach widzenia, ale
    > takich samych LP) potrzebne czasy naświetlania powinny wyjść takie same.

    W takim razie dlaczego takie same wartości przysłony raz nazywasz
    ciemnym, a raz jasnym obiektywem?

    > Problem w tym, że matryce o różnej wielkości mają zupełnie inne sensowne
    > zakresy czułości.

    To zupełnie inna bajka.

> [...]
    > BSI 8.80 * 6.60 mm, ~ 40 MPix - to są małe piksele, więc przy pełnej
    > rozdzielczości (gdy jest potrzebna) nie należy się spodziewać dobrej
    > jakości przy dużej czułości, ale wierzę że może 400 ISO jest w porządku.
    >
    > Natomiast w większym aparacie, FF albo nawet APS-C i nawet nie-BSI,
    > ISO 1600 nie jest problemem. Niektórzy pewnie napisaliby, że dużo
    > czulsze ustawienie także nie jest. I to nie jest dlatego, że tam jakiś
    > inny krzem zastosowano (przeciwnie, duże matryce jeszcze do niedawna nie
    > były BSI, bo nie było to takie istotne), tylko dlatego, że po prostu

    Ewidentnie nie. Światło jest definiowane jako średnica przedniej
    soczewki w stosunku do przysłony. I nie ma tu żadnego skalowania do FF.

    > Czułość ISO ma podobne zastosowanie co LP - świetnie się sprawdza gdy
    > używamy tylko jednego formatu, ale nie ma sensu w przypadku porównywania
    > różnej wielkości sensorów.

    Patrząc na definicję ISO, czułość jest definiowana niezależnie od
    powierzchni. Tak, jak w przypadku filmu, rozmiar nie ma znaczenia. Jeśli
    z filmu 120 ISO100 wytniesz pasek 35mm, to nadal będzie to ISO100.

    P.P.