  • 11. Data: 2019-09-22 13:21:16
    Temat: Re: pcb
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 22 Sep 2019 12:01:28 +0200, JaNus napisał(a):

    > Nie zaprzeczam, nie potwierdzam. No bo kto wie, co SI obie "myśli" (czy
    > raczej: będzie myśleć).

    Projektant wie.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 12. Data: 2019-09-22 13:22:58
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    > Nie zaprzeczam, nie potwierdzam. No bo kto wie, co SI obie "myśli" (czy
    > raczej: będzie myśleć).

    Projektant wie. A co do ewolucji SI to polecam S. Lema "Golem 14". Nawet
    jeśli to nieprawda, to pięknie opowiedziane.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 13. Data: 2019-09-22 13:28:34
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > I bardzo dobrze. Praca na taśmie odczłowiecza i poniża.
    > Jeśli się gdzieś jeszcze uchowała, to tylko dlatego, że
    > człowiek był za tani do zautomatyzowania.

    Są takie procesy, gdzie człowiek jest niezastąpiony, jak na razie
    przynajmniej.
    Swoją drogą, wiele bym dał, żeby zobaczyć tą linię w pracy. Coś mi się
    wydaje, że ładnie to ona tylko na filmie pracowała.
    Rodzi się też pytanie, około 13 minuty kobieta wkłada elementy ręcznie.
    Znaczy dało się zbudować skomplikowaną maszynerię, radzącą sobie nawet z
    drucikami lamp (podobno), ale nie udało się zbudować prostego podajnika
    detali? No śmierdzi mi to, ale nic, oglądam dalej.

    Irek.

  • 14. Data: 2019-09-22 13:36:04
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 22.09.2019 02:40, JaNus wrote:

    >     --    i tu moje powtarzane pytanie:
    >             czy komputer może zostać zbawiony?

    Jak zyska świadomość to będziemy się zastanawiać.
    I nie pytaj mnie czym jest świadomość, bo nie wiem... ale wierzę, że ją mam.

    --
    Mirek

  • 15. Data: 2019-09-22 14:21:56
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 22 Sep 2019 13:36:04 +0200, Mirek napisał(a):

    > Jak zyska świadomość to będziemy się zastanawiać.
    > I nie pytaj mnie czym jest świadomość, bo nie wiem... ale wierzę, że ją mam.

    Bo świadomości nie ma. Jest tylko świadomość czegoś. Każde istnienie
    obdarzone zmysłami ma "pole postrzegania zmysłowego". Cokolwiek tam się
    znajdzie, jest tego świadome. Czego tam nie ma, istnienie jest tego
    nieświadome.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 16. Data: 2019-09-22 16:35:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Irek.N. napisał:

> [...]
    > drucikami lamp (podobno), ale nie udało się zbudować prostego podajnika
    > detali? No śmierdzi mi to, ale nic, oglądam dalej.

    W 1980 roku miałem studenckie praktyki w Zakładach Radiowych im. Marcina
    Kasprzaka. Tam zobaczyłem stanowiska pracy zaprojektowane w najbardziej
    odczłowieczający i poniżający sposób, jaki mogę sobie wyobrazić. Automat
    galwanizerski. Zamknięta w pętlę taśma, siłowniki poruszające w górę i w
    dół ramki z zawieszonymi elementami, nurzające to w zupach z kwachami czy
    cyjankiem potasu, a to znowu w suszarni z gorącym powietrzem. W jednym
    miejscu taśmy grupa ludzi w szaleńczym tempie zdejmująca już ocynkowane
    elementy z haczyków, a zaraz po tym wieszająca na to miejsce przeznaczone
    do cynkowania. Jedna osoba siedziała wewnątrz zapętlonej taśmy, na
    powierzchni mniej niż metr kwadratowy. Krzesło musiało mieć poprzycinane
    oparcie, by nic o nie nie zawadziło. Tak przez osiem godzin.

    Wiele automatów z tamtego okresu tak wyglądało. Obrabiarka mogła wykonać
    szereg procesów sama z siebie, ale stał przy niej człowiek, wkładał
    surówę i odbierał gotowy element. Nawet sławetna Radziecka Maszyna Do
    Obierania Kartofli występująca w anegdotach tak działa -- trzeba bulwę
    wrzucić w jakąś dziurę i odebrać ją już obraną. Nikt sobie tego inaczej
    nie wyobrażał.

    Na początku było dość ludzi chętnych do takiej pracy (i nie nadających
    się do czegoś bardziej twórczego). Chłop, który awansował na robotnika,
    cieszył się, że w fabryce tylko podaje jakieś szpeje, a maszyny wszystko
    robią za niego. Inaczej niż było u niego na polu czy w oborze, gdzie
    wszystko musiał sam.

    Ale jest też inny powód. Łatwiej zrobić automat do złożonych czynności,
    ale jednak przewidywalnych, niż wykonać "prosty podajnik", który musi
    sobie radzić z nieuporządkowanymi detalami w jakimś koszu. Twierdzenie
    Moraveca coś o tym wspomina. Dzisiaj pewnie różnicy trudności nie widzimy,
    ale w latach pięćdziesiątych było inaczej.

    Tu opowieść numer dwa. Jest w Warszawie szacowny instytut od automatów
    przemysłowych. Potrafią tam robić bardzo fajne sprzęty, mają czym. Ale
    jak mi wspominał dyrektor owej placówki, jedne z lepszych komercyjnie
    zamówień pochodzą od firm produkujących znicze nagrobkowe. Przed świętem
    1 Listopada jest taki ruch w branży, że trudno nadążyć. Linie produkcyjne
    mają bardzo nowoczesne, ale nie ma ludzi chętnych do pracy przy odbieraniu
    świeczek z taśmy i stawianiu ich na paletach. Stąd zamówienia na roboty.

    Jarek

    --
    Tak dłubie i gmera napisze, wymyśli,
    Obejdzie wokoło, zabrudzi, wyczyści,

  • 17. Data: 2019-09-22 18:22:59
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

> [...]
    > powierzchni mniej niż metr kwadratowy. Krzesło musiało mieć poprzycinane
    > oparcie, by nic o nie nie zawadziło. Tak przez osiem godzin.

    To jakiś postęp był i automatyzacja wdrażana stopniowo według
    kolejności co łatwiej i bardziej się opłaci. Z montażem elementów
    podobnie, najpierw było takie usprawnienie, że plamka światła (laser?)
    pokazywała pracownikowi miejsce na płytce gdzie miał umieścić element.
    Teraz też często człowiek krążki z opornikami zakłada na automat.
    Bo gdyby to miało być automatyczne, to trzeba by zautomatyzować magazyn.
    Oczywiście zależy jeszcze, czy produkcja jednostkowa, niskoseryjna, czy
    masówka.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 18. Data: 2019-09-22 19:02:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Cezary Grądys napisał:

> [...]
    > krążki z opornikami zakłada na automat. Bo gdyby to miało być
    > automatyczne, to trzeba by zautomatyzować magazyn.

    Krążki z taśmami są, bo do operowania pojedynczymi opornikami
    chętnych zaczęło brakować. Jeśli ktoś dojdzie do wniosku, że
    i zakładanie krążków jest robotą zbyt nudną, zrobi taką maszynę,
    która będzie umiała pobierać szpulki z dużego stojaka. A ten
    stojak raz na tydzień pracownik przywiezie na wóąku z magazymu.
    Potem ktoś wdroży roboty rozładowujące palety z opornikami.
    W tym kierunku to odzie.

    Historia maszyn parowych w przemyśle zaczęła się od atmosferycznego
    silnika parowego Newcomena. To początek XVIII wieku. Miał ów silnik
    cylinder i tłok poruszany parą pod niskim ciśnieniem, ale zawory do
    tej pary i do wody chłodzącej trzeba było otwierać i zamykać ręcznie.
    Przy każdym cyklu maszyny, który trwał kilka sekund. Wtedy w Anglii
    wyobrażano sobie, że można przy takiem maszynie posadzić dziecko,
    które się tym zajmie. Automatyczny rozrząd dodano dopiero później.

    Jarek

    --
    Telefon? To może dobree w Ameryce, u nas w Anglii się nie przyjmie,
    tu mamy dosyć chłopców na posyłki.

  • 19. Data: 2019-09-22 20:27:21
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

> [...]
    > stojak raz na tydzień pracownik przywiezie na wóąku z magazymu.
    > Potem ktoś wdroży roboty rozładowujące palety z opornikami.

    No właśnie, opłacalność tego zależy od wielkości produkcji. I przy
    masówce może to się opłacać, tym bardziej, że błędne założenie
    krążka, to może być 3 kszt złych płytek.
    Sam jak firmę miałem dokładałem ręcznie kondensatory, bo były za małe
    wstawione. Jeszcze czasy części ze śmietnika. Potem mierzyliśmy
    zawsze 1 szt z danego krążka.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 20. Data: 2019-09-23 00:19:30
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Jak zyska świadomość to będziemy się zastanawiać.
    > I nie pytaj mnie czym jest świadomość, bo nie wiem... ale wierzę, że ją
    > mam.

    Proponuję poczytać o tym, nad czym pracuje pan Roger Penrose ( osobnika
    nie trzeba chyba przedstawiać ).

    https://en.wikipedia.org/wiki/Orchestrated_objective
    _reduction

    https://phys.org/news/2014-01-discovery-quantum-vibr
    ations-microtubules-corroborates.html

    Jeśli te koncepcje są słuszne ( a są już chyba jakieś postępy w tej
    materii ostatnio - w sensie eksperymentalnym ) to do stworzenia
    jakiejkolwiek SI posiadającej świadomość w naszym rozumieniu tego słowa
    jest droga nie tylko bardzo daleka ale też wiodąca przez obszary na
    razie omawiane w foliowych czapeczkach na głowie.

    Aktualna SI ma się do "prawdziwej" tak jak nieforemna kupa mojego kota
    do Grupy Laokoona. Jak słucham nieraz w publikatorach wstrząsających
    dyskusji o AI, która nas wyprze i zniszczy intelektualnie to nie wiem
    czasem czy się śmiać, czy płakać...