  • 1. Data: 2020-09-02 23:02:53
    Temat: Cala prawda, cala dobe o autach elektrycznych cz. 5.
    Od: K <e...@s...com>

    Ciekawy test co sie stanie jak sie wyjezdzi akumulator do zera:
    https://www.youtube.com/watch?v=ZH7V2tU3iFc

    Jest prawdziwy zasieg:
    Mercedes przejechal 75% z deklarowanego zasiegu.
    Audi 81%
    Nissan 87%
    Jaguar 76%
    Kia 90%
    Tesla 78%

    Po naladowaniu do pelna, przez noc "ucieka" 4-5%. Mozna sie zdziwic
    zostawiajac auto na dwa tygodnie na parkingu pod lotniskiem.

    Jest zebranie o prad w pubie.

    Jest iPace, Nissan i Tesla, ktore jezdza mimo, ze komputer pokazuje brak
    pradu i zerowy zasieg (Ta slynna przewaga nad niedokladnym wskazaniem w
    spalinowych :)

    Auto nie wskaze ladowarki jesli nie jest wlaczona nawigacja ale to
    najmniejszy problem.

    Tesla wygrala ale ostatni odcinek jechala autostrada 40mph.

    No i najwieksza wada, oprocz Kia wszystkie auta nie daja sie pchnac po
    kompletnym wyczerpaniu akumulatorow. Mercedes da sie popchnac na krotkim
    odcinku jesli ktos siedzi na fotelu kierowcy. Holowanie odpada z powodu
    mozliwosci uszkodzenia silnikow, wyjatkiem jest Tesla, ktora ma tryb
    holowania.

  • 2. Data: 2020-09-03 10:29:42
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2020-09-02 o 23:02, K pisze:
> [...]
    > odcinku jesli ktos siedzi na fotelu kierowcy. Holowanie odpada z powodu
    > mozliwosci uszkodzenia silnikow, wyjatkiem jest Tesla, ktora ma tryb

    Czy mechanik samochodowy obsługujący auto elektryczne musi mieć jakieś
    uprawnienia elektryczne np. SEP? Napięcia tam są małe, ale prądy chyba
    spore... Z drugiej strony to prąd stały, raczej bezpieczny. Tylko nie
    wiem, czy silniki są zasilane takim prądem czy jest tam przetwornica, a
    silniki są na prąd przemienny?

    T.

  • 3. Data: 2020-09-03 10:44:00
    Od: K <n...@e...com>

    On 03/09/2020 09:29, T. wrote:

> [...]
    > spore... Z drugiej strony to prąd stały, raczej bezpieczny. Tylko nie
    > wiem, czy silniki są zasilane takim prądem czy jest tam przetwornica, a

    Kiedys bylem w wulkanizacji i byla tabliczka, ze nie robia elektrycznych
    bo nie maja stanowiska dla nich. Nie wiem czy to kwestia braku szkolen,
    strachu czy faktycznie trzeba taki samochod jakos dodatkowo uziemic z
    jakiegos gniazda serwisowego.

  • 4. Data: 2020-09-03 11:13:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "K" napisał w wiadomości grup
    On 03/09/2020 09:29, T. wrote:nie

    Bynajmniej - wrecz bardziej niebezpieczny.

    > wiem, czy silniki są zasilane takim prądem czy jest tam
    > przetwornica, a silniki są na prąd przemienny?

    Jak najbardziej jest przetwornica, a w zasadzie falownik i silniki sa
    zasilane pradem zmiennym.
    Co nie zmienia, ze gdzies tam pod maska i obudowami sa kable pod duzym
    napieciem.

> [...]
    >kwestia braku szkolen, strachu czy faktycznie trzeba taki samochod
    >jakos dodatkowo uziemic z jakiegos gniazda serwisowego.

    Elektrycznie do wymiany opon to on nie wymaga nic.

    Ale ... glupie podniesienie na podnosniku to juz wyzwanie, jesli pod
    autem sa baterie.
    Trzeba wiedziec gdzie mozna podeprzec, wiec szkolenia, trzeba
    wiedziec, ze jak spadnie z podpory to sie nie da ukryc, trzeba miec
    odpowiednia gasnice itp :-)

    Wiec sie boja, albo po prostu zazdroszcza darmowej jazdy :-)

    No i moze jakies dodatkowe patenty miewaja te samochody - specjalnie
    felgi, piasty, sruby, czujniki cisnienia ... choc watpie, aby kierowca
    w trasie nie mogl dziurawego kola zmienic.

    J.

  • 5. Data: 2020-09-03 11:22:18
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu 2020-09-03 o 11:13, J.F. pisze:
    > Trzeba wiedziec gdzie mozna podeprzec, wiec szkolenia

    Ubawiłem się po pachy ;-)

  • 6. Data: 2020-09-03 12:43:48
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello T.,

    Thursday, September 3, 2020, 10:29:42 AM, you wrote:

> [...]
    > spore... Z drugiej strony to prąd stały, raczej bezpieczny. Tylko nie
    > wiem, czy silniki są zasilane takim prądem czy jest tam przetwornica, a

    Zadajesz zadziwiająco naiwne pytania, jak na ZACIEKłego wroga
    samochodów elektrycznych.

    1. Musi mieć uprawnienia.
    2. 400+ V DC to nie jest niskie napięcie. Jest bardzo niebezpieczne.
    4. Skąd pomysl, że prąd stały jest bezpieczniejszy? Wojna Edisona z
    Teslą była dawno temu i od tamtego czasu już wiemy, że DC jest
    niebezpieczniejszy.
    5. Silniki są albo asynchroniczne albo BLDC. W obu przypadkach po
    drodze masz falownik.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2020-09-03 12:58:09
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    Ale ci sami "mechanicy" nie boją się instalacji LPG?
    Przecież to BOMBA w bagażniku. ;-)

  • 8. Data: 2020-09-03 14:14:00
    Od: "abn140" <a...@g...com>

    > drodze masz falownik.
    no jako nieinteresujacy sie zbytnio to jestem w szoku.
    a nie jest tak - no jest przeca - ze falownik traci czesc energii podczas
    pracy?
    i wogole dlaczego tak?
    moze jak wkladali lekko przerabiane silniki z innych zastosowan to prad
    zmienny poczatkowo.
    ale obecnie nie da sie zaprojektowac silnika elektrycznego na to co
    bezposrednio idzie z baterii?
    ktos to rozwinie?
    gdzie tu fizyka nie pozwala?

  • 9. Data: 2020-09-03 16:18:25
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 2 Sep 2020 22:02:53 +0100, K

    > Ciekawy test co sie stanie jak sie wyjezdzi akumulator do zera:
    > https://www.youtube.com/watch?v=ZH7V2tU3iFc

    Na tyle ciekawy, że link był już wielokrotnie na tej grupie podawany.

    > Po naladowaniu do pelna, przez noc "ucieka" 4-5%. Mozna sie zdziwic
    > zostawiajac auto na dwa tygodnie na parkingu pod lotniskiem.

    Do 80% zawsze spada szybciej.

    > Jest zebranie o prad w pubie.

    Oczywiście, bo każdy debil jeździ wokół WOLNEJ ładowarki żeby zjechać do
    zera akumulator, by potem żebrać o prąd w pubie. Należy dodać, że zapewne
    jest to kochanek smrodów spalinowych. :P

    > Jest iPace, Nissan i Tesla, ktore jezdza mimo, ze komputer pokazuje brak
    > pradu i zerowy zasieg (Ta slynna przewaga nad niedokladnym wskazaniem w
    > spalinowych :)

    I powaznie nie umiesz wykoncypować po co to jest konkretnie zrobione w EV?
    Bo akurat to z kompletnie różnych rzeczy wynika przy ICE i EV.

    > Auto nie wskaze ladowarki jesli nie jest wlaczona nawigacja ale to
    > najmniejszy problem.

    Trudno żeby pokazało skoro nie jest włączony system za to odpowiedzialny.

    > Tesla wygrala ale ostatni odcinek jechala autostrada 40mph.

    Ponieważ już dawno powinna być naładowana, ryła o tym wielokrotnie, a
    użytkownik uparcie jechał dalej mijając kolejne ładowarki. Taaaak, ja wiem,
    takie było zadanie testu (raczej jako ciekawostka niż jako test praktyczny)
    tylko w takim razie po co o tym w ogóle wspominasz?

> [...]
    > odcinku jesli ktos siedzi na fotelu kierowcy. Holowanie odpada z powodu
    > mozliwosci uszkodzenia silnikow, wyjatkiem jest Tesla, ktora ma tryb

    I znowu to samo, co z tego że się nie dają holować, przecież wielokrotnie i
    uporczywie użytkownik był informowany że samochód zostaje unieruchomiony
    jeśli nie zostanie naładowany (pomijam że pewnie wystarczyło instrukcję
    przeczytać i było to tam napisane, nie trzeba było testów robić).

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 10. Data: 2020-09-03 16:30:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "abn140" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >prad zmienny poczatkowo.
    >ale obecnie nie da sie zaprojektowac silnika elektrycznego na to co

    Bo tak naprawde nie ma silnikow na prąd stały.
    Cos tam musi przełączac przeplyw pradu - albo komutator tradycyjny,
    albo elektroniczny, zwany falownikiem.
    Elektroniczny lepszy, bo tradycyjny ma swoje wady i kiepskie
    mozliwosci regulacyjne.

    >gdzie tu fizyka nie pozwala?

    Czy tak calkiem nie pozwala ... musialbym sie zastanowic.
    Moze i by sie cos znalazlo, ale wymagajace nierzeczywistych rozwiazan,
    typu np lewitujacy magnes, bo nie ma go jak zamocowac ...

    J.