  • 211. Data: 2023-05-17 12:14:47
    Temat: Re: Ciekawe numery 2023
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > A reszta wcale nie wiedziała, i taki to standard.

    Reszta to były zamknięte systemy fotoskładu. Naświetlarka, komputer,
    oprogramowanie, wszystko od jednego producenta. Wymarły pod naciskiem
    postscriptu właśnie. A jeśli chodzi o tzw. mikrokomputery, nikt nie
    marzył o takich zastosowaniach.

    > No i o tym mozna - Adobe udało sie zdobyć rynek.
    > Choc darmowy, to co to za rynek :-)

    Nie taki darmowy -- żeby *zrobić* taki postscript, trzeba było kupić
    coś od Adobe. Był czas, żeby zarobić, zanim wszystko stało się darmowe.

    > No ale w czym trzeba było tresc przygotowac ... to mozna było ten
    > program wypromować :-)

    Bardzo głupia strategia, żeby planować rozwiązania, w których do
    obejrzenia zapisanych danych potrzebne jest to samo oprogramowanie,
    co do ich stworzenia.

    > Swoją drogą ... katalogi elementow elektronicznych, to w czym
    > przygotowywano? Apple/Mac? chyba nie.

    Znalazłem jakieś dejtaszity z przełomu wieków: Adobe Distiler for
    Macintosh.

    > A na co?

    Te "workstations" z Whatever Uniksem nie zanikły bez powodu, tylko
    pojawiła się odmiana uniksa lepiej działająca na tanim sprzęcie
    z tanim procesorem.

    > Hm moze sie myle, ale lekarz korzysta z jakiegos programu dla
    > przychodni.

    Z ogólnopolskiego systemu. Jak szybko potrzebuję recepty, dzwonię do
    kolegi, a on mi odsyła SMS z numerkiem pin.

    > od lekarza dostaję recepę papierową, albo sam kod.
    > PDF kompletnie niepotrzebny.

    A lekarz bazgrze ją długopisem na papierowym bloczku? Z tego samego
    systemu może pobrać PDF do wydruku.

    > Hm, jak juz pisze program i stosuje w nim unicode, to sie raczej
    > nie ogranicza.

    W weekendowym projekcie robionym przez amatorów? Tak. Ale ja pisałem
    o profesjonalnym podejściu.

    --
    Jarek

  • 212. Data: 2023-05-17 21:04:14
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> writes:

    > W przypadku poligraficznych rastrów do zdjęć mówiło się o LPI, ale
    > w praktyce wychodzi na jedno. Stopnie szarości były nieokreślone,
    > bo to analogowa technika. O efektach mocno zależnych od czynnika
    > ludzkiego.

    Miałem na myśli gazety (czarno-białe), w których zdjęcia były składane
    z kropek. Były w ogóle inne? To chyba działało tak, jak w laserze.

    Tam, jakby to napisać, LPI były składane z DPI, wraz ze zmniejszeniem
    rozdzielczości. Może napiszę tu truizm, ale takie najprostsze
    rozwiązanie polegało na pogrupowaniu np. kwadratów 10x10, co dawało 100
    stopni szarości (coś a la teraz 7 bitów) w rozdzielczości (LPI) 10x
    mniejszej niz DPI. Oczywiście, mniej stopni szarości, więcej LPI.
    Przypuszczam, że 30 LPI w laserze było właśnie czymś takim, i być może
    to był właśnie ten "brzydki" efekt, który pamiętam.

    Nie dotyczyło to, rzecz jasna, (normalnego) tekstu, grafiki 1-bitowej
    itp.

    Przy względnie współczesnym ditheringu (czyli takim jaki robił soft
    z końcówki lat 80) wartość LPI jest dynamiczna, można określić
    (teoretyczną) minimalną wartość (np. przy 1200 DPI i 16x16 dla 256
    odcieni mamy >= 75 LPI).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 213. Data: 2023-05-17 21:07:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 17 May 2023 12:14:47 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > oprogramowanie, wszystko od jednego producenta. Wymarły pod naciskiem
    > postscriptu właśnie. A jeśli chodzi o tzw. mikrokomputery, nikt nie

    No wlasnie - pisałem o reszcie ludzi ..

    > Nie taki darmowy -- żeby *zrobić* taki postscript, trzeba było kupić
    > coś od Adobe. Był czas, żeby zarobić, zanim wszystko stało się darmowe.

    Był.

    > Bardzo głupia strategia, żeby planować rozwiązania, w których do
    > obejrzenia zapisanych danych potrzebne jest to samo oprogramowanie,
    > co do ich stworzenia.

    Bardzo mądra strategia - niech wszyscy kupią sobie office :-)

    Opornym mozna przygotować jakiegos viewera darmowego.

    > Znalazłem jakieś dejtaszity z przełomu wieków: Adobe Distiler for
    > Macintosh.

    Ale to konwerter? A w czym zredagowali - jakis applowski DTP?

    A dzis?
    Albo ja nie potrafie znaleźć ..
    https://www.analog.com/en/products/max457.html

    Adobe Ilustrator i Adobe Photoshop.

    Co tu Photoshop robi? I czemu porozrzucane po pliku?

    nowszy

    https://www.analog.com/en/products/ada4807-4.html

    Acrobat PDFMAker for Word?
    Ale czemu w srodku pliku?

    > Te "workstations" z Whatever Uniksem nie zanikły bez powodu, tylko
    > pojawiła się odmiana uniksa lepiej działająca na tanim sprzęcie
    > z tanim procesorem.

    Hm,
    https://www.cadence.com/

    jakos trudno sie doczytac, co oni oferuja, i jakie ma wymagania ..
    ale moze to zbyt skomplikowane produkty na prosty handel ..

    > Z ogólnopolskiego systemu. Jak szybko potrzebuję recepty, dzwonię do
    > kolegi, a on mi odsyła SMS z numerkiem pin.

    Ja tam nie wiem, ale jak jest "awaria komputerów", to lekarz nie
    przyjmuje, a przeciez nie tylko recepty - rejestracja pacjentow,
    dokumentacja, rozliczenia z NFZ ...

    > A lekarz bazgrze ją długopisem na papierowym bloczku? Z tego samego
    > systemu może pobrać PDF do wydruku.

    Ale po co?
    Pacjent potrzebuje kod lub papier.

    > W weekendowym projekcie robionym przez amatorów? Tak. Ale ja pisałem
    > o profesjonalnym podejściu.

    Profesjonalne moze i tak, ale co - w specyfikacji zapiszemy,
    czy w kazdym możliwym miejscu programu sprawdzać trzeba, czy nie
    przemycili jakiego znaczka spoza specyfikacji?

    J.

  • 214. Data: 2023-05-17 21:53:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Bardzo mądra strategia - niech wszyscy kupią sobie office :-)

    Gdyby była mądra, to by się z nią przebili. A przecież w swej naiwności
    usilnie próbowali.

    > Opornym mozna przygotować jakiegos viewera darmowego.

    Pewne rzeczy potrafią zrozumieć nawet bardzo oprni. Jak zamiawim projekt
    domu u architekta, to do obejrzenia kolejnych wersji nie muszę kupować
    Autocada za furmankę pieniędzy, Atodesk nie musi robić darmowych viewerów.
    To po prostu działa. Proste dobre rozwiązania są dobre i proste.

    > Ale to konwerter? A w czym zredagowali - jakis applowski DTP?

    Bardzo możliwe. A czasem MS Word. Kilka kolejnych wersji tego programu
    (bodajże 3, 4 i 5) wypuszczono wyłącznie na komputery Apple. Pod Windows
    nie było.

    > Adobe Ilustrator i Adobe Photoshop.

    Ilustrator wiadomo -- służył do edycji postscriptu. A Photoshop jest
    w dejtaszitach zeskanowanych z papieru. Po prostu robił za program do
    skanera.

    > Ja tam nie wiem, ale jak jest "awaria komputerów", to lekarz nie
    > przyjmuje, a przeciez nie tylko recepty - rejestracja pacjentow,
    > dokumentacja, rozliczenia z NFZ ...

    Nie wiem, nie mam zdrowia do chorowania i chodzenia po lekarzach.
    Ale wiem, że da się zrobić bezawaryjny system on-line. A jeśli
    nawet coś się psuje, to jednak rzadziej niż w windzianym pececie.

    > Ale po co? Pacjent potrzebuje kod lub papier.

    Nie wiem, ale wiem, że jest taka możliwość. Może dla babci, co bez
    recepty nie chce wyjść z gabinetu.

    > Profesjonalne moze i tak, ale co - w specyfikacji zapiszemy,
    > czy w kazdym możliwym miejscu programu sprawdzać trzeba, czy
    > nie przemycili jakiego znaczka spoza specyfikacji?

    U niedzielnych programistów może w każdym miejscu. A normalnie w jednym.

    --
    Jarek

  • 215. Data: 2023-05-17 22:22:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krzysztof Halasa napisał:

    > Miałem na myśli gazety (czarno-białe), w których zdjęcia były składane
    > z kropek. Były w ogóle inne? To chyba działało tak, jak w laserze.

    Ja tej techniki nigdy do końca nie rozumiałem. Były jakieś rastry,
    takie szklane płytki o określoniej *liniaturze*. Znaczy się w paski
    one były. Nacięcia w szkle, częściowo czymś wypełnione. Składało się
    dwa takie pod określonym kątem -- i robiła się siateczka. Miała ona
    zdolność zamiany półtonalnej fotografii na kropeczki o różnych średnicach.
    Ten etap rozumiem najmniej, ale podejrzerwam, że niepoślednią rolę ma
    w nim nieliniowość materiału fotograficznego (kliszy).

    --
    Jarek

  • 216. Data: 2023-05-18 12:45:56
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

> [...]

    > Ten etap rozumiem najmniej, ale podejrzerwam, że niepoślednią rolę ma
    > w nim nieliniowość materiału fotograficznego (kliszy).

    Ciekawe. Nigdy tego nie widziałem, pamiętam tylko produkt końcowy.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 217. Data: 2023-05-18 14:22:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Ciekawe. Nigdy tego nie widziałem, pamiętam tylko produkt końcowy.

    Żeby było jeszcze ciekawiej, samo posiadanie tych szkiełek (rastrów)
    było przemiotem zainteresowania ubecji i innych takich. W Polsce nie
    było tak jak w NRD, gdzie do samego jej końca każdą maszynę do pisania,
    każdy komputer (ZX Spectrum też), może nawet raster, należało zgłosić
    odnośnym władzom. Ale podejrzane było.

    --
    Jarek

  • 218. Data: 2023-05-18 16:30:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 17 May 2023 21:53:08 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > Autocada za furmankę pieniędzy, Atodesk nie musi robić darmowych viewerów.
    > To po prostu działa. Proste dobre rozwiązania są dobre i proste.

    Ale Autodesk robi darmowe viewery.
    Moze dlatego, ze nie wszystko da sie PS obejrzec.

> [...]
    > Ilustrator wiadomo -- służył do edycji postscriptu. A Photoshop jest
    > w dejtaszitach zeskanowanych z papieru. Po prostu robił za program do

    No ale to są dejtaszity producenta, wiec co miałby skanowac?
    Zdjecia móglby, ale tam zdjęć nie ma.

    A nie - to faktycznie cale strony graficznie, czyli zeskanowali
    papier. No, ciekawa koncepcja, szczególnie w 2004.
    Bo wczesniej to gruba ksiązka była ... to moze mieli cos typowo
    drukarskiego.

    Nowszy juz z Worda, i Photoshopa nie ma ..

    > Nie wiem, nie mam zdrowia do chorowania i chodzenia po lekarzach.
    > Ale wiem, że da się zrobić bezawaryjny system on-line. A jeśli
    > nawet coś się psuje, to jednak rzadziej niż w windzianym pececie.

    IMO - awaria zawsze grozi.
    Ale nie o to chodzi - przychodnia ma jakis program do zarządzania,
    o proszę
    https://www.comarch.pl/healthcare/produkty/comarch-o
    ptimed-nxt/

    I e-recepty wystawia sie z programu.

    > Nie wiem, ale wiem, że jest taka możliwość. Może dla babci, co bez
    > recepty nie chce wyjść z gabinetu.

    No to sie jej drukuje, na papierze.
    Chyba, ze podejrzewasz, ze jest tylko zapis do PDF, a potem drukuje
    sie PDF.

    > U niedzielnych programistów może w każdym miejscu. A normalnie w jednym.

    A potem 100 tysiecy PLN za zmiane zestawu znaków?

    J.

  • 219. Data: 2023-05-18 17:02:55
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ale Autodesk robi darmowe viewery.
    > Moze dlatego, ze nie wszystko da sie PS obejrzec.

    Teraz robi, kiedyś nie robił. Przypuszczenie słuszne -- rysunek może
    mieć format A0, a drukarki rzadko praekraczają A4. Tak czy inaczej,
    PDF stał się standardem dokumentów przekazywanych "do obejrzenia",
    programy zwykle mają możliwośc eksportu do tego formatu. A jak nie
    mają, to da się użyć "wirtualnej drukarki PDF". Nawet Windows potrafi.

    > No ale to są dejtaszity producenta, wiec co miałby skanowac?

    To, co przedwczoraj odebrał z drukarni. W działach marketingu firm
    rozmaitych długo nie mogli się nauczyć, że dane w pliku są ważne.
    Ważny jest wydruk. Nawet dzisiaj się zdarza, że ktoś komuś wyśle
    przed chwilą wydrukowany a potem zeskanowany dokument. Dział IT
    mu kiedyś wytłumaczył, jak używać tego "lepszego faksu" -- i tak
    robi do dzisiaj.

    > Ale nie o to chodzi - przychodnia ma jakis program do zarządzania,
> [...]

    Comarch wciśnie się wszędzie, gdzie można zarobić. System e-recept
    jest stosunkowo nowy, to mogli mieć wcześniej. Wzięli też kasę za
    szkolenia. No to teraz dointegrowali sysem NFZ. W sumie dobrze to
    świadczy o tym ostatnim -- widać ma niekłopotliwe API.

    > No to sie jej drukuje, na papierze. Chyba, ze podejrzewasz, ze
    > jest tylko zapis do PDF, a potem drukuje sie PDF.

    A jak inaczej? Standard w przypadku systemów webowych.

    > A potem 100 tysiecy PLN za zmiane zestawu znaków?

    Na przykład. Stawka może podlegać negocjacji.

    --
    Jarek

  • 220. Data: 2023-05-18 17:49:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 17 May 2023 21:04:14 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Miałem na myśli gazety (czarno-białe), w których zdjęcia były składane
    > z kropek. Były w ogóle inne? To chyba działało tak, jak w laserze.

    W laserze kropki/piksele były małe, i "dwustanowe",
    a w drukarni duze, zmiennego rozmiaru.

> [...]
    > Przypuszczam, że 30 LPI w laserze było właśnie czymś takim, i być może
    > to był właśnie ten "brzydki" efekt, który pamiętam.

    W laserowce to "LPI składane z DPI", w drukarni mieli jakies inne
    zródlo, chyba jeszcze analogowe.
    Potem w dobie naswietlarek klisz znów było "LPI składane z DPI".

> [...]
    > z końcówki lat 80) wartość LPI jest dynamiczna, można określić
    > (teoretyczną) minimalną wartość (np. przy 1200 DPI i 16x16 dla 256

    A w drukarniach mieli stałe, Jarek dobrze pisze - jakies "rastry"

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Raster_(poligrafia)#Ra
    ster_w_przesz%C5%82o%C5%9Bci

    tu chyba lepiej
    https://en.wikipedia.org/wiki/Halftone

    Potem nastąpiła mała zmiana, jak wszedl kolor.
    rastry zrobiły się mniejsze, przekręcone nieco dla różnych kolorów,
    i sprawialy wrazenie mniej regularnych.

    J.