  • Data: 2022-07-05 16:37:07
    Temat: Re: Oszczędność gazu
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Monday, 4 July 2022 at 23:14:08 UTC+2, Jacek wrote:
> [...]
    prosty z otwartą komorą spalania, to produkt spalania z płomienia miesza się ze
    świeżym powietrzm którego zawsze jest nadmiar, więc temperatura spada. Ciepło jest to
    samo, ale odebrać ciepło z dużego strumienia spaliny+powietrze jest trudniej, dlatego
    nie robi się raczej kotłów kondensacyjnych z otwarą komorą spalania. Jak chcesz
    odebrać więcej ciepła to daj dwa takie wymienniki jeden po drugim, tyle że ten drugi
    musiałby mieć inna konstrukcję, bo pracowałby w innych warunkach. No i w wymienniku
    raczej zawsze jest woda która chłodzi te żeberka, więc się nie topią.
    > Mam prosty kocioł niekondensacyjny z zamkniętą komora spalania.
    > Faktycznie produkt spalania miesza się z powietrzem i temperatura takiej
    > mieszanki będzie niższa od temperatury płomienia. Zakładając, że ta
    > mieszanka ma 800 st. C robię "eksperyment myślowy". Wyrzucam wymiennik
    > ciepła, a więc nic po drodze ciepła nie odbiera. Mieszanka spalin z
    > powietrzem się nie schładza i do komina idzie mając nadal 800 st. C.
    > Sprawność więc mamy zero. Dlatego myślę, że powinno się do obliczenia
    > sprawności brać temperaturę mieszanki spaliny+powietrze, a nie
    > temperaturę płomienia.

    Racja, co to konia obchodzi ile było w płomieniu. Tyle że masz tam dwie wymiany
    ciepła: pierwsza z nadmiarowym powietrzem, druga z wymiennikiem.

    > Jakbyśmy w takim kotle pozbawionym wymiennika
    > policzyli sprawność przyjmując temperature płomienia = 2000 st. C, i
    > temperaturę gazów lecących w komin 800 st. C to by nam wyszła sprawność
    > 60%, a tymczasem jest zerowa.

    Znaczy sprawność wymiany ciepła z nadmiarowym powietrzem wychodzi 60%

    > A co do dodatkowego wymiennika, to mam o zamiar taki zainstalować, tyle
    > tylko, że nie chcę za dużo zainwestować. Na razie mam nagrzewnicę ze
    > starego Termeta, która średnio pasuje do mojego kotła (Saunier Duval),
    > bo jest za szeroka. Jak mi się uda kupić tanio coś pasującego, to
    > dokomponuję taki wymiennik.
    > Dzięki za impuls w tym kierunku, bo na razie wszyscy mi odradzają ten
    > pomysł, jako "ingerencję w konstrukcję kotła", co może pogorszyć
    > bezpieczeństwo.

    Ingerencja o tyle że zacznie się kondensować woda, a czysta to ona nie jest (słaby
    kwas siarkowy), coś tam może zeźreć i woda się poleje na podłogę.