    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Zapaść systemu powiadamiania ratunkowego (crosspost)
    Date: Fri, 06 Nov 2020 16:45:50 +0100

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > No, zakladam, ze jak ktos byl w ciezkim stanie, to mu jednak test
    > zrobili.

    Założenie jest błędne. W Polsce? Nie. Wytyczne były dość jasne.
    BTW: jeśli zmarł z wszelkimi objawami COVID, ale nie miał testu, to nie
    zmarł na COVID. Jeśli nie miał testu, to mimo objawów osoby, które się
    z nim stykały, nie miały powodu robić testów.

    > Teraz moze robia wiecej testow losowych.

    Nie wydaje mi się. Chyba w ogóle nie robi się testów losowych.
    Chyba że politykom, tu nie znam szczegółów.

    > No to nie nosilismy maseczek, potem nosilismy, potem premier zamknal
    > fryzjerow, potem nie nosilismy maseczek a fryzjerow otwarto - i
    > reakcji jakby nie bylo.

    Albo i była. Tylko poniżej progu, w którym wszystko staje się widoczne.

    > Dopiero teraz cos wybuchlo. Albo ten wirus sie jednak wolno rozwija, a
    > przeciez mamy wiedze ze to tydzien-dwa, albo doszedl inny czynnik.

    Podobno średni czas wylęgania to 5 dni. To nie jest bardzo szybko.
    Powiedzmy, że wirus jest obecny w społeczeństwie (świata) od roku, to
    daje 73 "okresy inkubacji". Dla uzyskania w ciągu roku 10% penetracji
    współczynnik R0 musiałby średnio wynosić ok. 1.32 - to jest moim zdaniem
    bardzo możliwe.

    [Diamond Princess]
    > 30% zarazen - ale z wdrozonymi srodkami ostroznosci w polowie,

    Wtedy nie było jeszcze wiadomo, że znakomita większość zakażonych nie ma
    objawów, nie testowano wszystkich. Tak przynajmniej wygląda.

    > i ile
    > pamietam to ok 2% smiertelnosc - ale tez duzo dosc starych pasazerow.

    Owszem. I trzeba przeskalować ze względu na brak testów wszystkich osób.

    > To co decyduje o odpornosci ?
    > Bo jedno kichajace dziecko powinno cala klase zarazic grypą, potem
    > nauczyciele, rodzina ...

    Ale nie zaraża. Grypa to inna bajka, bo istnieje częściowa odporność
    w społeczeństwie. A poza tym, prawdopodobieństwo. I to nie jest tak, że
    jeden wirus powoduje zakażenie, zależy to od konkretnej choroby.

    > I nie wiadomo - bo tylko tyle bylo powaznie zagrozonych, czy srodki
    > zaradcze zadzialaly.

    Mogły zadziałać. To nie jest tak jak na "Epidemii", gdzie w ciągu XX
    godzin zainfekował się cały świat.

    > Jak sie okazuje - O2 tez brakuje. Czego nie bardzo rozumiem. No chyba,
    > ze to specjalny tlen, medyczny, produkcja ustawiona pod
    > zapotrzebowanie szpitali, i wiecej nie ma.

    Przecież nie można użyć tlenu technicznego, kwestia zanieczyszczeń.

    > To co prawda nie mowi czy druga fala czy stopniowy rozwoj ... ale przy
    > stopniowym rozwoju ktos by chyba wczesniej alarmowal.
    > Choc kto i komu ?

    I dlaczego?

    > Dopoki mocy starcza, to nie ma powodu, najwyzej sie nadgodziny
    > uruchomi.

    Właśnie.

    > Do statystyk smiertelnosci chyba nie dotrzemy, aby tak zobaczyc
    > kolejne miesiace.

    Kiedyś będą dostępne, więc dane historyczne da się ocenić.

    > Znowu nie az tak dlugi, a sadzac po niektorych przykladach - zarazenie
    > bardzo latwe.
    > Chocby na tym statku- 30% w ... dwa tygodnie ?

    Bardzo duża liczba kontaktów, spodziewałbym się więcej tych procentów.

    > A te nasze wesela? Choc to moze byc nieprawda/propaganda :-)

    Pewnie prawda. Dlaczego miałoby to być nieprawdą?
    Tyle że wesele to jest jedna iteracja epidemii, na takim statku jest
    ich kilka.

    > Nie zawsze tak twierdzili.

    Właściwie to zawsze (WHO przynajmniej). Tylko realia były inne,
    dostępność żadna, więc na początku miały być głównie dla medyków.
    Gdy dostępność się pojawiła, zaczęto namawiać do ich stosowania przez
    wszystkich i zawsze.
    Pomijam kwestie wyborów, ministrów itp. - mam na myśli WHO i ludzi,
    którzy wiedzą o czym mówią, a w każdym razie mówią zgodnie ze swoją
    najlepszą wiedzą.

    No i jest też kwestia zaworków - maseczki z zaworkami nie powinny być
    stosowane przez "zwykłych ludzi". Właściwie na tym etapie, to maseczki
    z zaworkami nie powinny być stosowane przez nikogo, z wyłączeniem
    naprawdę bardzo specjalnych przypadków.
    --
    Krzysztof Hałasa