  • Data: 2019-03-12 01:51:07
    Temat: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2019-03-11, Marek S <p...@s...com> wrote:

    > Dokładnie tak się robi. To jest właśnie HDR, o którym tu wspomniano parę
    > razy, i który de facto powoduje zwiększenie zaszumienia w typowych
    > aplikacjach jak Photomatix. M.in. z tego powodu ręczne składanie HDRów z
    > użycie masek jasności jest o klasę lepsze.

    HDR to jest ogólnie high dynamic range, nie musi być bracketingiem.

    Ale mnie zastanawia jeszcze jedna rzecz. W sytuacji, którą opisałeś,
    gdzie mamy w miarę oświetlony pokój, jasne okno, dodajmy jeszcze ciemne
    kąty, oko i tak nie odbiera przeciez wszystkich szczegółów w tych kątach
    i światłach okna bo tez ma w końcu swoje ograniczenia. Sytuacja na ogół
    wygląda tak, że, w tych światłach lub czerniach istnieją subtelne
    gradienty (tzn. tak postrzega to oko) i dlatego jest MZ problem z
    objęciem całego zakresu bitowego bo sam pokój, to nie są subtelne
    gradienty.

    A pójdźmy jeszcze w takie ektremum i zróbmy zdjęcie w 8bitach (256
    kolorów). Przy odpowiedniej rozdzilczości, odrobinie ditheringu, to ten
    środek nadal będzie omalże akceptowalny. A jak juz zwiększymy liczbę
    kolorów np. do oszałamiającej 4096 to pewnie większość osób nie zobaczy
    różnicy. Do czego zmierzam.. czy jest może jakiś system co przydzieliłby
    odpowiednie ilości "kolorów/bitów" nieproporcjonalnie, np. mniej w tonach
    środkowych, więcej w cieniach i światłach?

    Jak to w tej chwili wygląda, liniowo i proporcjonalnie (stała
    częstotliwośc próbkowania po zakresie / "color space")?

    > Podpowiem Ci, że jest jeszcze jedna technika, która nie zmienia
    > rozpiętości tonalnej ale redukuje szum (głównie ten ciemny) w sposób
    > bardzo duży. Otóż robi się parę zdjęć z tymi samymi nastawami i potem
    > składa się te zdjęcia w taki sposób, aby wyłonić wspólne kształty dla
    > wszystkich klatek (ignorując w ten sposób zmiany spowodowane szumem).

    I wychodzą nam wtedy ładnie nieco bardziej napalone i nieco bardziej
    zdechłe piksele :)

    --
    Marcin