  • Data: 2019-05-06 07:23:38
    Temat: Re: Komu profil alu?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sun, 5 May 2019 21:50:52 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):

    > Od czasów głośnego raportu Feynmana wiadomo powszechnie że w NASA jest burdel, a
    wszystkie nowe informacje to regularnie potwierdzają. Im wyżej w kierownictwie, tym
    głupsze decyzje są podejmowane. Nie spodziewaj się że techniczne szczegóły
    kiedykolwiek wyjdą na jaw.

    > Mnie rozwala jedno zdanie: The extrusions used on the T8/T9 missions
    > could not have been made any later than 2007. Znaczy że NASA nie ma
    > żadnego material traceability. Mój wymiennik jak się rozpęknie, to
    > każdy jego kawałek metalu włącznie z drutem spawalniczym musi dać
    > się zidentyfikować do takiego stopnia że jego certyfikat od
    > wytwórcy, raport z goods in inspection i zdjęcie oznaczeń na
    > materiale jest dostępny od ręki, bez szukania po archiwach. NASA
    > nie wie z czego zrobiła owiewkę, czyli kawałek metalu kosztujący 5
    > milionów dolarów.

    Znam to z praktyki z drugiej strony ... wydaje Ci sie :-(

    No moze nie doceniam, moze u Ciebie wyjatkowy porzadek,
    ale wiem, ze u nas producenci to traktuja to jak dopust Bozy.
    Tez ci pokaza certyfikat/zdjecie, tylko ze z prawda to nie ma wiele
    wspolnego.

> [...]
    > jak się kupuje materiały. To są liczby ze specyfikacji materiałowej
    > (normy) ASTM, a nie warunki konieczne do zadziałania materiału w
    > pożądany sposób. Jeszcze jedna uwaga: T6 to aluminium utwardzane
    > wydzieleniowo przez przyspieszone starzenie i jako takie zmienia
    > swoje właściwości leżakując w magazynie. Producenci drogich ram
    > rowerowych używają materiału wyleżakowanego przez 10-15 lat. Ani
    > nie ma gwarancji że ten kawałek użyty w rakiecie, ani te ścinki
    > które później przebadano miały wciąż te same własności jak w dniu
    > ich wytłoczenia. Jeśli NASA takich rzeczy nie wie, to kto ma

    Dostawca tej owiewki ? :-)

    Moze po prostu nikt nie certyfikuje takich parametrow - kiedys sami to
    przebadali, dobrali konstrukcje, przetestowali wielokrotnie ... a
    potem by chcieli kupic blache z takiego samego, typowego, stopu.

    /oco_glory_public_summary_update_-_for_the_web_-_043
    02019.pdf

    > To była szyna z pustym kanałem wewnątrz, a w tym kanale siedział
    > sznur wybuchowy. Jak myślisz, ile by to kosztowało żeby zrobić tej
    > szyny ze sznurem o pół metra więcej i próbnie odpalić ten naddatek
    > w laboratorium przed startem rakiety? Nie, te głąby wyliczyły o ile

    Tylko wiesz - rakieta sie sklada z miliona czesci, wszystko chcesz
    testowac przed startem ?

    > rakieta skurczyła się w nocy przed startem, że z tego skurczu
    > wyszło że kawałeczek sznura wysunął się z profila i że nie cały
    > sznuk przekazał swoją energię metalowi. No i że to jest jedna z
    > istotnych przyczyn nieudanego startu. Usiedziałbyś na posiedzeniu
    > takiej komisji z poważną miną? Ja zaczął rechotać i musieliby mnie
    > wynieść z pokoju.

    Ale moze wiedza, ze faktycznie tego kawalka zabraklo i tych pare mm
    zabraklo?

    Nie wiesz jak to jest? Ktos zaklada, ze temperatura na startowisku
    bedzie miedzy +10 a +30 C, bo taka pogoda na Florydzie, a potem sie
    okazuje ze spadlo do +5 i co - czekac ?
    Tu akurat chyba nie bylo problemu okna startowego, to mozna czekac ...

    Czytalem ksiazke o Apollo 13, tam tez bylo ciekawie ... jedna
    przyczyna przestala juz wystarczac, trzeba zbiegu okolicznosci.

    J.