    From: "HF5BS" <h...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Mikrofalówka wywala B10 -- czy powinna?
    Date: Mon, 10 Sep 2018 21:33:25 +0200

    Użytkownik "Queequeg" <q...@t...no1> napisał w wiadomości
    news:0988aecc-b736-483c-8374-0750290b302d@trust.no1.
    ..

    > Raczej nie.

    > Tam jest elektronika, jest wyświetlacz i przyciski.

    To tym bardziej zastanawia...

    > To, czemu czasem wywala przedlicznikowe (większe) a nie zalicznikowe
    > (mniejsze) zawsze było dla mnie zagadką... choć to tylko prąd zadziałania,
    > a zwarciowy jest większy od obu z nich.

    Musi charakterystyka szybsza. Albo, co trudno mi podejrzewać, ale wykluczyć
    nie mogę, obwody w tamtej okolicy mogą się układać w coś rezonansowego, co
    skupia się na bezpieczniku i jego wywala, a nie to drugie, co powinno.

    > Tego nie wiem...

    Gdyby była możliwość podmiany na inny bezpiecznik 10A, to bym to
    sprawdził... Może udar ładujący zasilacz? (o ile tam cokolwiek jest
    prostowane i gładzone...)

    > Przyszło mi do głowy, że kupiłem kiedyś mały przekładnik prądowy (nie te
    > cęgi od JaNusa tylko normalny, zamknięty), możnaby zrobić sobie malutką
    > przystawkę do oscyloskopu do pomiaru prądów udarowych przy 230 V. Wtyczka,
    > gniazdo (230 V), jeden przewód puszczony przez przekładnik, na wyjściu
    > przekładnika rezystor (dobrany wg datasheetu, nie pamiętam jakiego on
    > wymaga) i równolegle do wyjścia do miernika / oscyloskopu.

    O, to by było ciekawe. Swoją drogą, tak czy siak, zrobiłbym kuchence
    wewnętrzna inspekcję, choćby przez zdjęcie samej osłony (Pamiętajcie Dzieci,
    przed zdjęciem osłony wyciągnąć wtyczzkę z gniazdka! :)). Obejrzeć, czy nie
    ma gdzieś jakiegoś osmalenia, albo innych objawów/przejawów, że coś się
    zwierało. Zobaczyłbym, czy, co w kuchni jest realne, nie naniosło tam np.
    spalin od gazu, takie tłuste gówno, co cholernie trudno zmyć, bo detergenty
    prawie tego nie ruszają, a lepi się lepiej, niż gówno do butów. Więc lepić
    się może syf wszelaki, kurz, wilgoć, takie połączenie moze stworzyć ścieżżkę
    przewodzaca, co przy małym prądzie na omomierzu pokaże przerwę, albo prawie
    przerwę, ale przy napięciu wyższym, zajdzie elektroliza, wzrośnie prąd i
    termicznie lawinowo zrobi zwarcie, które może się na jakiś czas przepali. To
    mi się wydaje najbardziej prawdopodobne. Kojarzysz wątek z tym zasilaczem,
    co go tak intensywnie rozkminiałem i narzekałem, ze ktoś coś pojebał przy
    rysowaniu schematu... OIDP, właśnie syf na przełaczniku, naturalnie
    zgarnięty przez lata używania i składowania, był jednym z powodów kłopotów.

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.