    From: "HF5BS" <h...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Wzmacniacz antenowy. Czy to w ogóle ma prawo działać?
    Date: Sat, 21 Oct 2017 02:54:05 +0200

    Użytkownik "JaNus" <bez@adresu> napisał w wiadomości
    news:59ea7b19$0$5150$65785112@news.neostrada.pl...
    > Na strychu wygrzebałem pokojową antenę z takim wzmacniaczem. Wychynęła
    > spośród innych rupieci nieco pokiereszowana. Ciekawe kto z domowników
    > używał tego bezsensownego (jak mi się *wydaje*) ustrojstwa? Przecież coś

    Sens to może ma w okolicznościach, gdy poziom tła, nie przekracza zbytnio
    poziomu tła. Czyli po ludzku, najlepiej, gdy świat jest skąpany w
    telperaturze zera bezwzględnego.

    > takiego (myślę) po prostu nie może polepszać odbioru! Z tego co onegdaj

    Może, ale dużo z tym jebania.

    > widziałem w jakimś sklepie - kosztuje to coś ze 3 dychy, czyli nie
    > majątek, a jeśliby w takiej cenie dało się wzmacniać sygnał w *całym*,
    > wszak jednak szerokim spektrum fal radiowych, to na pewno lepiej i
    > taniej by się spisywał wzmacniacz o regulowanym zakresie: ustalanym, i

    Zdecydowanie!
    Szerokie pasmo, to bierze absolutnie wszystko, co się w okolicy pojawi. Od
    golarki sąsiada, po spawarkę pana Heńka z warsztatu obok (przecież musi
    zarabiać na chleb dla dzieci), rozjechaną heterodynę u Babci Stasi,
    słuchającej (niekoniecznie) wiadomego radia. Do tego, pewnie bez ekranu, to
    złapie również własny sygnał i podobne sygnały innych takich cacek, a co to
    znaczy zapiąć (choćby i w taki sposób) wyjście wzmacniacza do wejścia, to
    elektronikom chyba tłumaczyć nie trzeba.

    > wąskim. Zintegrowany z radioodbiornikiem a nie podpięty do anteny. No,

    Jednak lepiej, aby tenże był przyz antenie. Im bliżej niej, tym lepiej.
    Tylko nie marketowe gówno o wzmocnieniu "50 dB" i absolutnym braku zarówno
    ekranowania, jak i obwodów strojonych, pomijam już zaprzęganie się przez
    zasilanie, temat znany w radiach turystycznych, w których wyczerpały się
    baterie - charakterystyczny pierdolec dobiegający z głośnika, można go
    wygasić montując na zasilaniu kondzioła o w miarę sporej pojemności. Inne
    sprzężenia pasożytnicze, w takich warunkach brak też pewnie neutralizacji -
    i tragedia gotowa.
    To powinno być, porządnie ekranowane, zapięte jak najbliżej anteny, aby nie
    łapało syfów kablem, gdyż wszystko, co padnie na kabel, wzmacniacz weźmie I
    WZMOCNI. A jak wpuścisz w kabel już wzmocnione, to polepszysz też stosunek
    S/N.

    > jeszcze bym rozumiał, gdyby to dotyczyło anteny dachowej: jakiś
    > wzmacniacz mógłby kompensować straty na przewodzie. Choć też nie wiem,

    Najważniejsze jest, aby anteny nadawcza i odbiorcza widziały się wzajemnie.
    Oczywiście, mowa o widoczności "radiowej", nie optycznej.

    > czy to miałoby prawo coś polepszać, ale gdziesik czytałem, że to podobno

    Wzmacniacz może polepszyć, dobrze zrobiony, gdy po pierwsze, będzie liniowy,
    co ograniczy mieszanie się sygnałów. Bardzo dobrze, jak wskazałeś, gdy
    będzie dostrajany, nawet do multiplexu, zestroić na środek, można osobno
    rozdzielić na kilka, osobno wzmocnić, razem wpuścić w kabel do telewizora.
    Ale przede wszystkim antena musi widzieć żródło (dobrze, jeśli bezpośrednio,
    choć jak się złapie stabilne odbicie odpowiednio kierunkową anteną, to też
    dobrze), inaczej można sobie wzmacniać, a z tego nic nie wyniknie, albo
    uzyska się megapikselozę.

    > rozwiązanie jak najbardziej właściwe, a pisał to ktoś, kto twierdził, że
    > się na tym zna (ale może to był taki *samozwańczy* znawca?).

    Może ja, pamiętam kiedyś, jak pisałem o tym, co jest ważne. Po pierwsze,
    jako krótkofalowiec, który musiał z tego zdać egzamin państwowy, po drugie,
    jako ktoś, kto miał to zawodowo, choć akurat na radioliniach. Trudno
    powiedzieć, bym się znał jak inżynier, ale myślę, że mam o tym choćby cień
    bladozielonego pojęcia.

    > Czy ktoś coś o tym wie?
    > Od razu uprzedzę wymijające pytania, i podchwytliwe odpowiedzi: nie, nie
    > mogę tego sprawdzić "organoleptycznie" na tym rupieciu, bo ma rozpirzony
    > zasilacz. A jeśli ktoś z tutejszych fachowców potwierdzi (a inni nie
    > zaprzeczą), że to urządzenie jak najbardziej użyteczne, to wezmę się za

    Nie widzę tego na odleglość, czy leżakowanie nie zjadło czegoś w samym
    układzie, to nie wiem. Jakby było możliwe, zaekranowałbym, przede wszystkim
    tak, aby zminimalizować wpływy między wejściem i wyjściem. Liniowość, jak
    wspomniałem, to bardzo ważna rzecz, inaczej będziemy mieć piękny mieszacz
    wykorzystujący nieliniowość charakterystyki. Nadajników w okolicy pewnie
    jest, to mogą przesterować układ nawet.
    Przede wszystkim, myślę, że warto spróbować to uruchomić. Jeśli płytka z
    układem jest w jakiejś obudowie, można by ja od środka wykleić alufolią, a
    wyklejkę umasić. Poprawi to odporność na badziewia, oraz nieco przytłumi
    szkodliwe sprzężenia. Obwody strojone - zdecydowanie nie zawadzi, choć przy
    tych częstotliwościach bez dobrego oprzyrządowania, generatory, wobulatory,
    (selektywne) mierniki poziomu, itd, raczej nie zrobi się tego wystarczająco
    dobrze.

    > wyszukiwanie zasilacza zamiennego: wśród przydasi jest tych zasilaczy z
    > dziesięć, może któryś za-pasuje? Bo sygnał z mojej anteny pokojowej jest
    > za słaby: wiele stacji tonie w szumach.

    No, spróbuj, zobacz, ile miał stary, dobierz jakikolwiek, który możesz
    pchnąć, aby nie uszkodzić układu, jak ruszy, to można próbować dalej. Ale
    nie spodziewaj się za wiele. Nie rezygnuj, bo a może jednak? Daj jako
    pierwszej, szansę antenie, by poprawić jej zdolność zbierania sygnału/-ów,
    np. wizując na sygnał, umieszczając wyżej, lub obok, aby wyjść z cienia
    przeszkody po drodze. W pofałdowanym terenie/w mieście często się zdarza,
    zwłaszcza w górach, bądź w ich pobliżu, że najsilniejszy sygnał =/=
    najlepszy sygnał. Odsuń antenę od źródeł zakłóceń (wiem, że to nie takie
    proste niekiedy). Jak coś już złapie i nie będą tego paraliżować syfy, to
    wtedy użycie wzmacniacza będzie miało sens (jeśli on sam nie syfi i nie jest
    be).

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.