  • Data: 2017-08-22 17:26:59
    Temat: Re: Zagadka: w którym roku powstał pierwszy polski telefon...
    Od: "HF5BS" <h...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "PiotRek" <b...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:599b44ff$0$643$65785112@news.neostrada.pl...

    > Unipage? A cóż to? Nie chodziło Ci przypadkiem o Polpager?

    Spoko, wszystko się zgadza.
    Dla nowych czytających - sytuacja prawna na początku lat 90, nie pozwalała
    na działalność niezależnych operatorów.
    Firma od przywołań, rzeczywiście nazywała się Polpager, obecnie Sferia (tak,
    to ta sama firma), a Sferia jeszcze się uruchamiała pod starą nazwą firmy.
    Jako wybieg, zastosowano tako myk, że obsługę systemu, a jego urządzenia
    były firmy Unipage (producent), robił Polpager, a oficjalnie, operatorem,
    była Telekomunikacja Polsla S.A., takowoż, Tepsie się płaciło, a jak potem
    sie rozliczali, to nawet nie wiem, to nie moja działka.
    Przyczyną przebranżowienia się Polpagera, była sytuacja taka, że sieć
    nadajników radiofonicznych FM, zmieniła się z OIRT (65.5-73, pod koniec do
    74 MHz), na 87.5-108 MHz, CCIR. Wymagało by to przestrojenia wszystkich
    odbiorników przywoławczych, co generowało by niemałe koszty, jak i było by
    bardzo czasochłonne (Wówczas chyba 10 tysięcy abonentów, początkowo 4, ale
    dołożona została karta pamięci na dalsze 6, nie był to koniec możliwości,
    ale ZTCP, nie rozbudowano tego już dalej).
    Jako ciekawostkę podam, że program obsługi, napisany został w jakimś
    kompilowanym BASICu (nie ustaliłem jakim) i był pod czystego DOSa, a spoko
    radził sobie na XT o zegarze 4.77/8... Ech, a dziś "gópi" Pasjans bez
    gigowego proca mówi BE... a właściwie, nic nie mówi...
    Po przestoju, Polpager wziął się i sam został operatorem telekomunikacyjnym.
    I działa do dziś jako Sferia (od nazwy sieci), a zmiana z CDMA, na
    półwirtualnego (tak pośrodku jest) wyszła w sumie na dobre, bo jestem teraz
    ponad 100 km od Warszawy i mogłem normalnie rozmawiać do domu (po uprzednim
    przełączeniu na numer komórkowy i włączeniu przekierowania nomad-komórka).
    Jedynie pogorszyło się przyjmowanie SMS-ów na nomada, przychodzą głosowo, a
    na CDMA przychodziły tekstowo.

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.