    From: "HF5BS" <h...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: synteza FM
    Date: Fri, 8 Sep 2017 19:07:29 +0200

    news:59b2a99b$0$5160$65785112@news.neostrada.pl...

    > A jak sie to Wavetable dokladnie robi ?

    Przypuszczam, że to jest na zasadzie, jak indeks, wskazuje się próbkę,
    wskazuje się parametry jej odegrania, gra i już.
    Jak to było popularne, to w pismach było jeszcze o innej technice, mętnie
    kojarzę, że nazwano to WaveGuide (czyli falowód), w każdym razie coś z Wave,
    ale jak szukałem pod tą nazwą, to nie znalazło niczego. Może mi się
    pochrzęściło z innym Wave...czymś

    > Zapisanie wszytkich tonow dla kilkudziesieciu instrumentow ... zaczyna
    > pamieci brakowac.
    > Tzn tak 20 lat temu, bo teraz to starczy :-)

    Fakt, czasem się zastanawiam, jak to upchali w 1MB, w każdym razie, słuchać
    sie tego da. Nie mogę wykluczyć, że mogło tam być zastosowane, jak w
    samplach dla C64, że wyławiano w miarę jednakowe kawałki sampla i zamiast
    zapamiętywać cały ciąg, to zapisano jeden fragment powtarzającego się
    miejsca i go wielokrotnie odtwarzano, co niezmiernie oszczędzało miejsce,
    mógł powstać problem zakłóceń z takiego łączenia (przypominały pierdzenie,
    skwierczenie), chyba, że fragment tak zrobiono, iż poziom chwilowy końca i
    początku był jednakowy, wtedy nie miało jak zakłócać.

    > Czy jakos sie przelicza z jednego wzrorcowego przebiegu ? Ale to tez nie
    > takie proste.

    Bardziej by mi się zdawało, że na karcie (nie na każdej... i to było
    słychać...) mogły być filtry, czy jakiś prosty DSP, które dopieszczały
    dźwięk. Trudno z 1 MB danych określić, jakie to były próbki. Bo niektóre
    instrumenty brzmiały bardzo dobrze, a niektóre, zwłaszcza te, gdzie zwykła
    obwiednia ADSR nie wystarczy, brzmiało to niezbyt ciekawie, np. organy
    Hammonda i niektóre syntezatory analogowe były raczej be, ale fortepian, czy
    perkusja, były dźwięczne i dynamiczne, gitara także przypominała gitarę...
    Ogólnie, dobrze brzmiały dźwięki, które zasadniczo, były krótkie i o
    ustalonej ADSR, a źle takie, których charakter wymagał zmiany brzmienia i
    obwiedni zależnie od sposobu grania, itd... i było to "źle" słychać.

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.