  • Data: 2019-01-20 10:18:49
    Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sun, 20 Jan 2019 00:45:03 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):
> [...]
    >>> f = 60 mm f = 10 mm

    > To nie zależy od kwestii klisza - matryca. Ogólna ilość światła
    > trafiająca na element światłoczuły byłaby 9 razy mniejsza w drugim
    > zestawie.

    Tylko ze oswietlona powierzchnia bylaby 36 razy mniejsza.
    Wiec oswietlenie kliszy/matrycy w drugim przypadku jest wieksze !

    Dlatego przyslone podaje sie jak podaje, a swiatlomierz nie pytal o
    ogniskowa obiektywu.

    Tylko matryca ma swoje cuda, a klisze ... drobnoziarniste mialy
    mniejsza czulosc.

    > Efekt końcowy byłby jeszcze gorszy niż tylko 9 razy, ze
    > względu na (zapewne) gorszą matrycę.
    >
    > Można napisać, że ilość światła na jednostkę powierzchni byłaby większa.
    > Tylko co z tego?

    Np 36x wieksza matryca ma 36x wiekszy prad ciemny.
    A fotoprad tylko 18x wiekszy.
    Choc z uwagi czynniki o ktorych wspomniales - bedzie to wiecej niz
    18x.

    > Robiłeś kiedyś zdjęcia na filmie np. 110?

    Nie.

    > Tak, małe obiektywy mają głębię większą :-)
    >
    > W ogóle skąd bierze się nieostrość (związana z głębią ostrości)? Otóż
    > z tego, że światło skupiane w danym punkcie nie pochodzi z jednego
    > "punktu źródłowego", ale z jakiegoś obszaru. Ten obszar jest tym
    > większy, im mniejsza jest przysłona (im większa apertura).
    > Ciemny obiektyw - duża głębia ostrości. Sama liczba przysłony nie ma
    > znaczenia w oderwaniu od ogniskowej.

    Wezmy pojedyncza soczewke, bo obiektywy to mnie przerastaja.

    f=60mm, srednica 30mm. Punkt w odleglosci 6m daje obraz w odleglosci
    60,60606 mm. Z soczewki wychodzi wychodzi stozek zbiezny,
    o zbieznosci 30/60.6 - czyli praktycznie zaleznej tylko od LP.

    Teraz wezmy punkt w odleglosci 3m. odleglosc obrazu 61.224mm.
    0.618mm dalej niz od plaszczyzny 60.606mm.
    W tej plaszczyznie obraz bylby to kolem o srednicy 0.309mm.
    Przy LP 1/4 zbieznosc stozka bylaby 2x mniejsza, wiec srednica obrazu
    2x mniejsza.

    A teraz f=10mm. odleglosc obrazu dla 6m 10,0167.
    Kat zbieznosci stozka swiatla ten sam - zalezy od LP.
    Choc nie calkiem - bo 5/10,0167= 30/60.1002

    Dla 3m 10,0334. roznica 0.0167mm.
    Srednica kola obrazu 0.0083mm.
    37x mniejsza niz niz dla pierwszego obiektywu.

    Ale w drugim przypadku piksele sa mniejsze ... ale tylko 6x mniejsze.

    > Nie nie, obraz rozkłada się na tej samej powierzchni, tzn. na całym
    > sensorze. Miałem na myśli zoom bez zmiany sensora.

    A, myslalem ze chodzi o porownanie z malym aparacikiem.

    > Jeśli obraz rozkłada się na mniejszej lub większej powierzchni, ale to
    > jest ten sam obraz, to ilość światła jest dokładnie taka sama.

    Ale nie jest, bo zmieniajac zooma zmieniasz obejmowany obszar sceny.
    Im mniejszy - tym mniej swiatla zrodlowego.

    Cos mi sie nie wydaje.

    J.