  • Data: 2019-01-20 00:45:03
    Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Gdyby tam byla klisza, to bylby nawet jasniejszy.

    To nie zależy od kwestii klisza - matryca. Ogólna ilość światła
    trafiająca na element światłoczuły byłaby 9 razy mniejsza w drugim
    zestawie. Efekt końcowy byłby jeszcze gorszy niż tylko 9 razy, ze
    względu na (zapewne) gorszą matrycę.

    Można napisać, że ilość światła na jednostkę powierzchni byłaby większa.
    Tylko co z tego? My tę 6x6 razy mniejszą klatkę musielibyśmy powiększyć
    do tego samego rozmiaru co pierwszą klatkę 35-mm (w przypadku filmu to
    nawet z DIN 17 czy ile to tam było efekt przy rozmiarze 6x4 mm byłby
    niewesoły - współczesne matryce są jednak znacznie lepsze).

    Robiłeś kiedyś zdjęcia na filmie np. 110?

    > Musialbym sie zastanowic. Ogolnie to mi sie wydaje ze male obiektywy
    > maja glebie wieksza. Co dla wielu jest wadą.

    Tak, małe obiektywy mają głębię większą :-)

    W ogóle skąd bierze się nieostrość (związana z głębią ostrości)? Otóż
    z tego, że światło skupiane w danym punkcie nie pochodzi z jednego
    "punktu źródłowego", ale z jakiegoś obszaru. Ten obszar jest tym
    większy, im mniejsza jest przysłona (im większa apertura).
    Ciemny obiektyw - duża głębia ostrości. Sama liczba przysłony nie ma
    znaczenia w oderwaniu od ogniskowej.

    W przypadku pinhole camery w ogóle nie mamy LP ani ogniskowej, ale
    głębię ostrości oraz jasność można określić.

    > Raczej odwrotnie - obraz rozklada sie na wiekszej powierzchni.

    Nie nie, obraz rozkłada się na tej samej powierzchni, tzn. na całym
    sensorze. Miałem na myśli zoom bez zmiany sensora.

    Jeśli obraz rozkłada się na mniejszej lub większej powierzchni, ale to
    jest ten sam obraz, to ilość światła jest dokładnie taka sama. To tak
    jakbyś już za obiektywem zainstalował dodatkową soczewkę - możesz w ten
    sposób zmienić ogniskową i jednocześnie LP całości (oraz wielkość obrazu
    - matrycy), ale ponieważ obie zmiany zachodzą jednocześnie, to głębia
    ostrości i ilość światła się nie zmienią (różnice będą wynikać tylko
    z innej sprawności i szumów sensora).

    Dlatego właśnie nie jest ważna sama ogniskowa i nie jest ważna sama LP -
    ważny jest ich stosunek. Czyli co dokładnie? :-)

    Wniosek: producenci powinni podawać LP przeskalowaną tak samo jak
    ogniskowa. Albo po prostu podawać min i max efektywne średnice źrenicy
    wejściowej (w różnych warunkach, w szczególności w 4 skrajnych
    kombinacjach).
    --
    Krzysztof Hałasa