eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriaPrzekładnia koronowa › Re: Przekładnia koronowa
  • X-Received: by 2002:a17:90b:20b:b0:271:df54:4167 with SMTP id
    fy11-20020a17090b020b00b00271df544167mr534083pjb.3.1694080049983; Thu, 07
    Sep 2023 02:47:29 -0700 (PDT)
    X-Received: by 2002:a17:90b:20b:b0:271:df54:4167 with SMTP id
    fy11-20020a17090b020b00b00271df544167mr534083pjb.3.1694080049983; Thu, 07
    Sep 2023 02:47:29 -0700 (PDT)
    Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!3.eu.feeder.erj
    e.net!3.us.feeder.erje.net!feeder.erje.net!usenet.blueworldhosting.com!diablo1.
    usenet.blueworldhosting.com!peer01.iad!feed-me.highwinds-media.com!news.highwin
    ds-media.com!news-out.google.com!nntp.google.com!postnews.google.com!google-gro
    ups.googlegroups.com!not-for-mail
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Thu, 7 Sep 2023 02:47:29 -0700 (PDT)
    In-Reply-To: <Qn8KM.540446$tTKa.247724@fx10.ams1>
    Injection-Info: google-groups.googlegroups.com;
    posting-host=2a01:110f:1401:7400:5dc5:6107:6993:59c4;
    posting-account=OvpLHAoAAABw4mGhmmXBN7EFlRmDYKCy
    NNTP-Posting-Host: 2a01:110f:1401:7400:5dc5:6107:6993:59c4
    References: <f...@g...com>
    <ud9vdk$qg4$1$Robert_W@news.chmurka.net>
    <0...@g...com>
    <e...@g...com>
    <8...@g...com>
    <Qn8KM.540446$tTKa.247724@fx10.ams1>
    User-Agent: G2/1.0
    MIME-Version: 1.0
    Message-ID: <c...@g...com>
    Subject: Re: Przekładnia koronowa
    From: WM <c...@p...onet.pl>
    Injection-Date: Thu, 07 Sep 2023 09:47:30 +0000
    Content-Type: text/plain; charset="UTF-8"
    Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
    X-Received-Bytes: 5295
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.inzynieria:49112
    [ ukryj nagłówki ]

    czwartek, 7 września 2023 o 01:59:46 UTC+2 Marcin Debowski napisał(a):
    > On 2023-09-06, WM <cie..> wrote:
    > > środa, 6 września 2023 o 19:24:43 UTC+2 Zenek Kapelinder napisał(a):
    > >> środa, 6 września 2023 o 16:02:32 UTC+2 WM napisał(a):
    > >> > środa, 6 września 2023 o 15:42:54 UTC+2 Robert Wańkowski napisał(a):
    > >> > > W dniu 06.09.2023 o 14:53, WM pisze:
    > >> > > > Spotkał ktoś taką przekładnię w praktyce?
    > >> > > > Czy jest lepsza od przekładni kątowej?
    > >> > > > https://wiki.freecad.org/FCGear_CrownGear
    > >> > > >
    > >> > > > W Wieliczce był kierat typu polskiego, o podobnej zasadzie pracy.
    > >> > > > https://www.kopalnia.pl/kopalnia-wiedzy/w-dol-i-w-go
    re-transport-pionowy-w-dawnej-kopalni-ebhh
    > >> > > >
    > >> > > Sto lat temu miałem w zabawce, amfibii taką przekładnię. I ta korona
    > >> > > była wytłoczona z blachy. Straciła kilka zębów. Do dziś mam doła z tego
    > >> > > powodu.
    > >> > >
    > >> > > Robert
    > >> > Chodzi mi o poważne zastosowania, w których ściśle zęby przylegają
    > >> > do siebie.
    > >> > https://wiki.freecad.org/File:Crown-spur-gear-set_ex
    ample.png W
    > >> > przekładni kątowej są siły poosiowe, a w koronowej chyba ich nie
    > >> > ma? Tak sądzę, ponieważ koło o zębach walcowych prostych, raczej
    > >> > nie przenosi sił poosiowych.
    > Ja nie mechanik... co to są te siły poosiowe? Wzdłuz osi? Której? W

    Koło walcowe ma siłę tylko promieniową (prostopadłą do osi obrotu), co upraszcza
    łożyskowanie.
    Koło koronowe ma siłę osiową, tylko wzdłuż osi obrotu, co też upraszcza łożyskowanie.

    > ogóle to dla jasności, tych przekładni kątowych to jest co najmniej
    > kilka i koronowa tez jest chyba kątowa?

    Masz rację, powinienem napisać przekładnia stożkowa.


    > >> Zabawki to bardzo poważne zastosowanie. Wzbudzaja ciekawość co jest w srodku i
    dlaczego działa. Przekładnie o jakie pytasz raczej nie maja teraz powszechnie poza
    zabawkami powaznych zastosowań.
    > >
    > > Zależy jakie kto ma zabawki.
    > > Mechanizm różnicowy w Audi jest z przekładnią koronową.
    > > https://youtu.be/XQka2W653Dw?si=Coxncnzdbz197sfA&t=1
    40
    > Z kształtu zębów wynika samodociskowość.
    > https://www.audiworld.com/wp-content/uploads/2011/12
    /header2.jpg
    >
    > Tam jest sprzegło. Czym większy "torque" tym bardziej dociska to
    > sprzegło. Innych szczególnych powodów uzycia jakoś nie widzę.

    Może to są sprzęgła przeciążeniowe, albo zapobiegające szybkiemu obracaniu kół w
    powietrzu (lub w błocie)?

    > > Dotarłem do informacji producenta (Spirotec) o tym jakie zalety ma przekładnia
    koronowa:
    > > - wysokie przełożenie,
    > > - łatwy montaż z ograniczoną potrzebą regulacji,
    > > - bezluzowa praca,
    > > - wydajność i poziom hałasu porównywalny z przekładnią równoległą,
    > > - brak siły osiowej.
    > > https://spirotec.fr/vos-engrenages-a-la-carte/crown-
    gears/
    > A jak ze zużyciem samej przekładni?

    Pewnie się zużywa nierównomiernie, bo ma zróżnicowane obciążenie (naciski
    jednostkowe).

    WM

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: