    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Zapaść systemu powiadamiania ratunkowego (crosspost)
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Date: Thu, 5 Nov 2020 08:08:00 +0100

    Dnia Wed, 04 Nov 2020 17:27:58 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Słowacy takiego nie użyli, bo uzyskali wynik ok. 1% wszystkich
    > pozytywów.

    W taki, ktory daje 1% falszywych pozytywnych jeszcze latwiej uwierzyc.
    I np 2% falszywych negatywnych :-)

    Cos mi chodzi po glowie, ze Czechy kupily jakies kiepskie testy.

    > Podobno przetestowali 2/3 społeczeństwa. Nie wiem jednak które 2/3, czy
    > to nie wniosło dużego błędu systematycznego.

    https://www.rmf24.pl/raporty/raport-koronawirus-z-ch
    in/komentarze-ekspertow/news-co-piaty-nowojorczyk-by
    l-zakazony-koronawirus-pojawil-sie-ta,nId,4835026
    Co piąty nowojorczyk był zakażony. Koronawirus pojawił się tam
    wcześniej

    W Nowym Jorku wirus SARS-Cov-2 pojawił się wcześniej, niż do tej pory
    myślano. W sumie zaraziło się nim około 1,7 miliona mieszkancow, czyli
    ponad 20 proc. populacji. Śmiertelność tego zakażanie wyniosła około
    procenta, czyli była 10 razy wyższa, niż w przypadku grypy. Takie
    wyniki badań publikuje na łamach czasopisma "Nature" grupa naukowców z
    Icahn School of Medicine przy Szpitalu Mount Sinai.

    ale podobne dane byly jeszcze w kwietniu
    https://wyborcza.pl/7,75399,25894328,co-piaty-przete
    stowany-nowojorczyk-ma-juz-przeciwciala-na-koronawir
    usa.html

    > Moim zdaniem my także nie mieliśmy żadnych fal.

    No jak nie
    https://covid19.who.int/region/euro/country/pl

    Gdzies na to mozna nalozyc ilos testow - ale ta pewnie rosla
    systematycznie.

    > Być może u nich epidemia
    > postępowała wolniej, albo w ogóle np. oscylowała wokół stabilności.
    > Przecież do tego wcale dużo nie trzeba, wiele badań wskazuje, że
    > wystarczy że ludzie będą zachowywać dystans, będą nosić prawidłowo maski
    > (właściwe, bez zaworków wydechowych, i nie przyłbice), i nie będą robić
    > totalnych głupot.

    A z drugiej strony - jak sie profilaktycznie zamknie kraj to rozwoj
    ulegnie zahamowaniu. Jak to zrobisz wczesnie - to w ogole zachorowan
    bedzie malo, bo bylo malo nosicieli.
    Tylko potem jak otworzysz, to skoczy mocno.

    I taka Slowacja mnie nie dziwi, Czechy jednak juz tak, bo zaloze sie,
    ze rucha graniczny z Niemcami, Austria i Polska dosc spory.

    A teraz jeszcze patrzac po nas - restrykcje zmniejszono i przez lato
    jakos bylo zmniejszanie. Teraz wybuchlo.
    Wplyw jesieni, kontaktow w pracy, czy szkoly roznosza ?

    > Może. Ale to tak wiele nie zmienia.

    Zalezy - jak robili szybkie testy i niezbyt rzetelne, to mogli
    statystyki nabic.

    > Nie przekonuje mnie to, to są podobne liczby,

    127 i 1000 to podobne ?

    > różnice mogą bez
    > najmniejszego problemu wynikać z innego zachowania (tu akurat mniejsze
    > liczby w Niemczech powinna być spodziewana)

    Porzadni Niemcy myja rece cztery razy dziennie, nie tak jak te
    belgijskie brudasy ? :-)

    > a także np. z innego
    > sposobu liczenia. Wzrost śmiertelności następuje także po wyczerpaniu
    > możliwości systemu zdrowotnego, a to może wynikać z różnych możliwości
    > w różnych krajach (bardzo prawdopodobne)

    Owszem, ale akurat w Belgii, Holandii czy Francji sie o tym nie
    slyszalo. We Wloszech tak, nie wiem jak w Hiszpanii.

    > oraz z różnych szybkości
    > postępowania epidemii (również bardzo prawdopodobne).

    To sa dane z teraz, i obejmuja cala pierwsza fale.
    Co prawda zaczyna sie druga - ale to jeszcze w tych krajach
    mniejszosc.

    > Istnieje teoria, że częściowa odporność może wynikać z innych szczepień.
    > To jest możliwe i być może nawet prawdopodobne, ale chwilowo to tylko
    > teoria. Są też inne.

    Tlumaczylaby pewna odpornosc Polakow w pierwszej fali ... ale sie
    skonczyla.
    Inna to wplyw witaminy D, na ktory akurat cierpimy mocno.

    > Gdy epidemia się zakończy (a przynajmniej ostra faza), wtedy będzie to
    > można lepiej porównać.

    > Wiadomo że wiele rządów - w ten lub inny sposób - zaniża te liczby (być
    > może niektóre/częściowo niecelowo).

    To jedno, ale drugie - do tej pory nam respiratorow nie brakowalo.
    No chyba, ze rzad klamie :-)

    > Ogólne statystyki pokażą prawdę, a w każdym razie zrobią to lepiej niż
    > oficjalne wyniki "covidowe".

    Pisalem - byly takie gdzies z Francji. W jednych departamentach
    dwukrotny wzrost smiertelnosci, w innych spadek.

    Nawiasem mowiac - w Polsce umiera ok 0.5mln obywateli rocznie, jakies
    1500 dziennie, wiec te ostatnie 350 na covid jest niepokojace.
    A respiratory wszystkie zajete ...

    J.