    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Zapaść systemu powiadamiania ratunkowego (crosspost)
    Date: Thu, 05 Nov 2020 11:15:12 +0100

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > https://www.rmf24.pl/raporty/raport-koronawirus-z-ch
    in/komentarze-ekspertow/news-co-piaty-nowojorczyk-by
    l-zakazony-koronawirus-pojawil-sie-ta,nId,4835026
    > Co piąty nowojorczyk był zakażony. Koronawirus pojawił się tam
    > wcześniej
    >
    > W Nowym Jorku wirus SARS-Cov-2 pojawił się wcześniej, niż do tej pory
    > myślano. W sumie zaraziło się nim około 1,7 miliona mieszkancow, czyli
    > ponad 20 proc. populacji. Śmiertelność tego zakażanie wyniosła około
    > procenta, czyli była 10 razy wyższa, niż w przypadku grypy. Takie
    > wyniki badań publikuje na łamach czasopisma "Nature" grupa naukowców z
    > Icahn School of Medicine przy Szpitalu Mount Sinai.

    Tyle że tu może być także niemożliwy do skorygowania błąd systematyczny
    - 40% próbek pochodziło z poważnych przypadków COVID, pozostałe były od
    osób, które miały kontakt ze szpitalem. Jak to teraz ekstrapolować na
    całość społeczeństwa?
    Główny problem jest oczywiście ze wskaźnikiem śmiertelności, w mniejszym
    stopniu z zapadalnością.

    Śmiertelność 1% to rzeczywiście ok. 10 razy więcej niż przy grypie - ale
    przy typowej grypie. Hiszpanka miała kilkukrotnie większą śmiertelność
    (przypuszczalnie w dużej mierze ze względu na warunki w okolicach I WŚ),
    Świńska grypa była 10% mniej śmiertelna (0,01%) niż typowa, ale jakieś
    tam grypy azjatyckie czy inne Hong Kong mogły mieć śmiertelność podobną
    do COVIDa.

    > No jak nie
    > https://covid19.who.int/region/euro/country/pl

    Normalnie nie. Chyba że za falę uznasz bezpośrednią reakcję na
    początkową (prawie) panikę i późniejsze rozluźnienie.

    > A z drugiej strony - jak sie profilaktycznie zamknie kraj to rozwoj
    > ulegnie zahamowaniu. Jak to zrobisz wczesnie - to w ogole zachorowan
    > bedzie malo, bo bylo malo nosicieli.
    > Tylko potem jak otworzysz, to skoczy mocno.

    Owszem. Dlatego zastosowane środki powinny być proporcjonalne do
    sytuacji. Nie powinno to być odbijanie się od jednego ekstremum do
    drugiego, bo takie coś ma tylko wady obu "rozwiązań", i żadnych zalet.

    Jak mówią, "złoty środek".
    Na początku roku rządy wielu państw były w panice, bo powszechnie
    straszono śmiertelnością na poziomie nawet kilkudziesięciu procent.
    Aczkolwiek dość szybko stało się jasne, że nie jest aż tak źle (mimo że
    śmiertelność przynajmniej w niektórych miejscach wydawała się znaczna).

    > A teraz jeszcze patrzac po nas - restrykcje zmniejszono i przez lato
    > jakos bylo zmniejszanie.

    A skąd możemy to wiedzieć? Duża liczba osób bez objawów powoduje, że we
    wstępnych stadiach epidemii nie mamy wiarygodnych informacji.

    > Teraz wybuchlo.

    To wina ciągłego wzrostu. Przypuszczalnie z coraz większym wsp.
    wzmocnienia, bo początkowa panika dawno się skończyła, i ludzie mają
    wszystkie środki ostrożności głęboko w d* (nawet teraz).

    > Wplyw jesieni, kontaktow w pracy, czy szkoly roznosza ?

    Szkoły, na pewno. Nie wiadomo na ile.

    > 127 i 1000 to podobne ?

    W tym kontekście, owszem. Jest bardzo duży przedział niepewności.
    Dodatkowo różnice mogą wynikać z wysycenia możliwości służby zdrowia.

    > Porzadni Niemcy myja rece cztery razy dziennie, nie tak jak te
    > belgijskie brudasy ? :-)

    Tego nie wiem, ale może np. karnie noszą maseczki.

    > Owszem, ale akurat w Belgii, Holandii czy Francji sie o tym nie
    > slyszalo. We Wloszech tak, nie wiem jak w Hiszpanii.

    W Hiszpanii także, ale nie wiem, czy tego problemu nie było w innych
    miejscach. Nawet niekoniecznie w skali całych krajów.
    A u nas obecnie mamy służbę zdrowia wysyconą, czy nie? Bo tym bardziej
    "się nie słyszy", a jednak w takiej. np. Warszawie i okolicach przez
    ileś tam godzin nie było podobno ani jednego wolnego respiratora.

    > To jedno, ale drugie - do tej pory nam respiratorow nie brakowalo.
    > No chyba, ze rzad klamie :-)

    No jak nie jak tak. Może nie na taką skalę jak we Włoszech, ale też
    wąskie gardło mogło być wcześniej (np. wielogodzinne jazdy z pacjentem).

    > Nawiasem mowiac - w Polsce umiera ok 0.5mln obywateli rocznie, jakies
    > 1500 dziennie, wiec te ostatnie 350 na covid jest niepokojace.
    > A respiratory wszystkie zajete ...

    Coś w tym jest. Chwilowo za wcześnie na wnioski.
    --
    Krzysztof Hałasa