    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Zapaść systemu powiadamiania ratunkowego (crosspost)
    Date: Thu, 5 Nov 2020 18:16:28 +0100

    dyskusyjnych:m...@p...waw.pl...
    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:
    >> https://www.rmf24.pl/raporty/raport-koronawirus-z-ch
    in/komentarze-ekspertow/news-co-piaty-nowojorczyk-by
    l-zakazony-koronawirus-pojawil-sie-ta,nId,4835026

    > Icahn School of Medicine przy Szpitalu Mount Sinai.

    >Tyle że tu może być także niemożliwy do skorygowania błąd
    >systematyczny
    >- 40% próbek pochodziło z poważnych przypadków COVID, pozostałe były
    >od
    >osób, które miały kontakt ze szpitalem. Jak to teraz ekstrapolować na
    >całość społeczeństwa?

    Z drugiej strony - w duzym miescie jak sie nie zarazic ?

    >Główny problem jest oczywiście ze wskaźnikiem śmiertelności, w
    >mniejszym
    >stopniu z zapadalnością.
    >Śmiertelność 1% to rzeczywiście ok. 10 razy więcej niż przy grypie -
    >ale
    >przy typowej grypie. Hiszpanka miała kilkukrotnie większą
    >śmiertelność
    >(przypuszczalnie w dużej mierze ze względu na warunki w okolicach I
    >WŚ),

    I wez pod uwage mozliwosci medycyny - dzis zejsc na grype, to trzeba
    sie postarac.

    >Świńska grypa była 10% mniej śmiertelna (0,01%) niż typowa, ale
    >jakieś
    >tam grypy azjatyckie czy inne Hong Kong mogły mieć śmiertelność
    >podobną
    >do COVIDa.

    I nie dotarly do nas, czy u nas nie sa smiertelne ?

    >Normalnie nie. Chyba że za falę uznasz bezpośrednią reakcję na
    >początkową (prawie) panikę i późniejsze rozluźnienie.

    Patrze, ze byl wzrost zachorowan, potem spadek, a teraz znow wzrost.

    >Owszem. Dlatego zastosowane środki powinny być proporcjonalne do
    >sytuacji. Nie powinno to być odbijanie się od jednego ekstremum do
    >drugiego, bo takie coś ma tylko wady obu "rozwiązań", i żadnych
    >zalet.

    >Jak mówią, "złoty środek".
    >Na początku roku rządy wielu państw były w panice, bo powszechnie

    Na poczatku to w ogole nie bylo wiele wiadomo. Chinczycy cos
    wiedzieli, ale czy powiedzieli i czy mozna im wierzyc ?

    >straszono śmiertelnością na poziomie nawet kilkudziesięciu procent.

    Nawet glupi 1% przy 38 mln zarazonych to jest 380 tys.

    >Aczkolwiek dość szybko stało się jasne, że nie jest aż tak źle (mimo
    >że
    >śmiertelność przynajmniej w niektórych miejscach wydawała się
    >znaczna).

    W jakims francuskim departamencie nastapilo podwojenie smiertelnosci.

    Ale masz drugi czynnik - nie ma w kraju 380 tys respiratorow. NIe ma
    nawet 38 tys.
    Jak chory bedzie zajmowal przez tydzien, to dla wielu nie starczy.
    I sie zrobi chryja ...

    >A skąd możemy to wiedzieć? Duża liczba osób bez objawów powoduje, że
    >we
    >wstępnych stadiach epidemii nie mamy wiarygodnych informacji.

    Mamy statystyki zgonow, a i testow przez wakacje raczej nie ubylo, a
    wrecz przybylo, wiec ilosc zakazen cos mowi.

    >To wina ciągłego wzrostu. Przypuszczalnie z coraz większym wsp.

    A czemu nie wybuchlo w maju, w czerwcu, w lipcu ?

    >wzmocnienia, bo początkowa panika dawno się skończyła, i ludzie mają
    >wszystkie środki ostrożności głęboko w d* (nawet teraz).

    Czyli te maseczki cos daja ? :-)

    >Szkoły, na pewno. Nie wiadomo na ile.

    Szczegolnie, ze dzieci nie choruja ... ale moze tylko nie maja
    objawow.

    >W tym kontekście, owszem. Jest bardzo duży przedział niepewności.
    >Dodatkowo różnice mogą wynikać z wysycenia możliwości służby zdrowia.

    Podobne kraje.

    >W Hiszpanii także, ale nie wiem, czy tego problemu nie było w innych
    >miejscach. Nawet niekoniecznie w skali całych krajów.

    Jest znany przypadek tymczasowych szpitali w UK.
    Ten w Londynie mial ... 19 pacjentow.

    >A u nas obecnie mamy służbę zdrowia wysyconą, czy nie? Bo tym
    >bardziej
    >"się nie słyszy", a jednak w takiej. np. Warszawie i okolicach przez
    >ileś tam godzin nie było podobno ani jednego wolnego respiratora.

    No i wlasnie sie slyszy.
    A wczesniej nie. Czyli druga fala ... ok, niekoniecznie, mogl byc
    staly wzrost, ale by chyba rzad reagowal wczesniej.
    Byl spadek.

    >No jak nie jak tak. Może nie na taką skalę jak we Włoszech, ale też
    >wąskie gardło mogło być wcześniej (np. wielogodzinne jazdy z
    >pacjentem).

    Do tej pory - przez pol roku. A teraz brakuje.

    >Coś w tym jest. Chwilowo za wcześnie na wnioski.

    W kazdym badz razie rzad znalazl rozwiazanie, deleguje zolnierzy do
    szpitali, ktorzy beda liczyc wolne lozka :-)

    J.