    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Zapaść systemu powiadamiania ratunkowego (crosspost)
    Date: Fri, 06 Nov 2020 01:14:34 +0100

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Z drugiej strony - w duzym miescie jak sie nie zarazic ?

    Problem jest z publicznym transportem, poza tym maski powinny ograniczać
    możliwości zakażenia do wartości poniżej 1.0.

    > I nie dotarly do nas, czy u nas nie sa smiertelne ?

    Dotarły przecież. Tyle że to było jakiś czas temu, nie można sobie było
    o tym przeczytać w sieci, a TV też nie powiedziała (przypuszczalnie).

    > Patrze, ze byl wzrost zachorowan, potem spadek, a teraz znow wzrost.

    Po pierwsze, był wzrost itd. pozytywnych wyników, o zachorowaniach
    (ani o zakażeniach) nie wiemy. Po drugie, o fali można mówić, jeśli
    spadek następuje z powodów niezależnych od działań ludzkich,
    w szczególności jeśli jest to uzyskanie znacznej odporności
    społeczeństwa (i np. mutacja powoduje drugą falę, na którą odporność
    jest mniejsza). Z tym że to oczywiście zależy od definicji - ta jest
    typowa.

    > Na poczatku to w ogole nie bylo wiele wiadomo. Chinczycy cos
    > wiedzieli, ale czy powiedzieli i czy mozna im wierzyc ?

    Racja, ale był m.in. statek Diamond Princess - wątła podstawa, ale
    jednak pewne rzeczy dało się stwierdzić. Natomiast chwilę później dane
    już były, a w każdym razie powinny być dostępne dla rządów.

    > Nawet glupi 1% przy 38 mln zarazonych to jest 380 tys.

    Owszem. Ale 100% penetracji społeczeństwa nie ma nigdy, a używając
    samych tylko masek powinno to być dużo mniej. Bardziej realne są
    dziesiątki tysięcy, chociaż to oczywiście jest dużo w dalszym ciągu.

    > W jakims francuskim departamencie nastapilo podwojenie smiertelnosci.

    Przez krótki czas.

    > Ale masz drugi czynnik - nie ma w kraju 380 tys respiratorow. NIe ma
    > nawet 38 tys.
    > Jak chory bedzie zajmowal przez tydzien, to dla wielu nie starczy.
    > I sie zrobi chryja ...

    Owszem, stąd pisałem o saturacji służby zdrowia (nie O2).

    > Mamy statystyki zgonow, a i testow przez wakacje raczej nie ubylo, a
    > wrecz przybylo, wiec ilosc zakazen cos mowi.

    "coś" - możliwe. Nie jest to jednak wiarygodna informacja.

    > A czemu nie wybuchlo w maju, w czerwcu, w lipcu ?

    Bo za mały współczynnik R0 - a okres wylęgania dość długi.

    > Czyli te maseczki cos daja ? :-)

    Tak wszyscy twierdzą. Podobno samo stosowanie maseczek zmniejsza R0 do
    poziomu < 1. Aczkolwiek czy to prawda to nie wiem.

    > W kazdym badz razie rzad znalazl rozwiazanie, deleguje zolnierzy do
    > szpitali, ktorzy beda liczyc wolne lozka :-)

    No ładnie.
    --
    Krzysztof Hałasa