  • Data: 2019-11-08 16:37:17
    Temat: Re: Baterie w EV - degradacja
    Od: Myjk <m...@n...op.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Fri, 8 Nov 2019 07:20:13 -0800 (PST), s...@g...com

    > No widzisz. Sadze ze prawda lezy gdzies po srodku.
    > Producent daje mozliwosc resetu BMU ale mysle ze
    > to nie jedyna sprawa ktora sie toczy w tle.

    Producent NIE DAJE możliwości resetu BMU.

    > Niektore ogniwa tam zaczna padac i pracujac w takiej konfiguracji
    > wczesniej czy pozniej zaczna sie problemy, czy to z pojemnoscia czy to z
    > sprawnoscia ladowania. Tak czy siak trza bedzie aku wymienic.

    Nie (cały) akumulator trakcyjny, tylko poszczególne (uszkodzone) cele.
    Niemniej podpiąłem sobie pod OBD apkę co się nazywa PHEV Watchdog i tam
    pięknie widać co widzi BMU. A widzi m.in. napięcia na poszczególnych
    celach, temperatury i wie też zapewne które może ładować a których nie.
    Problem w tym, że opiera się na błędnych danych i wszystko się pieprzy.

    > Daj znac czy po tym resecie pojemnosc sie utrzymuje czy opada szybko do
    > poziomu jaki byl przed resetem.

    Wiadome jest JUŻ TERAZ co się stanie. Reset wykonany metodą chałupniczą
    resetuje tylko maksymalny poziom baterii. Nie resetuje jednak tablicy
    danych zebranej przez BMU przez te lata. Już po pierwszym ładowaniu BMU
    wyciągnie średnią i SOH zacznie lecieć na pysk. I o to jest teraz walka (bo
    tych samochodów jeździ całkiem spora ilość), aby ASO było uprawnione nie
    tylko do resetu górnej wartości, ale także usunięcia tablicy danych z BMU.
    Wiadomo jest też, że jest w stanie to zrobić (nawet w PL niektóre ASO
    potrafią to zrobić, ale nie robią, bo nie jest to dozwolone). I wtedy
    spadek jest "normalny" (w granicach uwalonego programu BMU).

    > Bo OIDP to ogniwa li-ion laduje sie stalym pradem i nie tylko monitoruje
    > napiecie ale i temperature. Jak BMU jednak mierzy a nie zgaduje to moze
    > ma tam gdzies czujniki temperatury i moze jednak wywnioskowac (nie
    > zgadnac) ze danego aku nie mozna ladowac az tyle i pojemnosc znowu
    > opadnie.

    Zgaduje, ale nigdy nie wie dokładnie w jakich warunkach ładuje. Dlatego
    powinna być procedura "formatująca". Dlatego się zastanawiam czy takowa
    jest u innych producentów. Szczególnie w takim Leafie gdzie też zasięg leci
    na mordę (i ponoć jest to wina braku chłodzenia ogniw, ale w świetle
    powyższego może problem jest taki sam czyli zwyczajnie błędne wysterowanie
    ładowania). U Tesli podejrzewam to dopracowali, w końcu w kosmos tymi
    samochodami latają. W Mitsubishi siedzą dziadki borowe, od dawna to
    powtarzam patrząc na ich samochody.

    --
    Pozdor
    Myjk