    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Wed, 20 Sep 2017 12:40:09 -0700 (PDT)
    Subject: Re: CNC dla elektronika
    From: s...@g...com

    W dniu środa, 20 września 2017 18:29:38 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:
    > W dniu 2017-09-19 o 15:04, s...@g...com pisze:
    >
    > Hej,

    ogarnia 4 osie ale jesli tak to masz następujące opcje:

    > Soft, o jakim pisałem to oprogramowanie sterujące, a nie CAM. Nie ma on
    > za bardzo czego ogarniać. Dostaje G-kody i ma je wykonać. Jest on
    > napisany tak, że doskonale radzi sobie z wieloma osiami zarówno
    > kartezjańskimi jak i biegunowymi z uwzględnieniem wszelkich transformacji.

    Tu akurat jest dobrze. Chyba nawet linuxcnc bez problemu wspiera 6 osi bo tam
    wielkiej filozofi nie ma.
    Więc raczej bym sie tutaj problemów nie obawiał. Sam nie testowałem ale koncept w tym
    fragmencie procesu obróbki jest relatywnie prosty. Po prostu kazda oś czy stopien
    swoboty to jeden silnik krokowy. I tyle. Całe skomplikowanie lezy w cam-ie...

    > Natomiast CAM jaki posiadam (SimplyCam 3) to ledwo radzi sobie z
    > czymkolwiek. Nauczyłem się tak kreować pliki SVG aby ten biedak sobie z
    > nimi radził. Jednakże jeśli chodzi o pracę z czymś obrotowym, to z
    > pewnością nie poradzi sobie.

    Taki urok. Za jedną dodatkowa os obrotowa trzeba sporo zaplacic. Nie pamietam cen bo
    były spoza mojej ligi ale jakis najtańszy cam który znalazłem który ma całośc procesu
    projektowego od kropki XYZ az do gkodu, pracujacy w 4 osiach to okolice 30kpln za
    licencje. Bobcad czy cos w ten desen.

    > Właśnie tak przypuszczałem, że na wyrost kupiłem maszynę 4-osiową. :-(

    Nie frasuj sie majster. Nie jest aż tak źle. Ja sam rozważałem sprawienie sobie 4 osi
    i w sumie tylko z powodu braku czasu nie pociągnąłem tematu.
    A ponizej dlaczego warto:

    efekcie rozbijasz operacje na dwie lub więcej a między nimi dodajesz obrócenie
    materiału.

    > Oczywiście też tak kombinowałem i ostatecznie na tym poprzestanę. Kłopot
    > jest taki, że tylko najprostsze operacje dam radę zakodować. Swojego
    > imienia na długopisie tak nie wydziergam :-)

    A no widzisz, wlasnie taki długopis jest najprostszy :)
    Po prostu zamieniasz oś Y na A i tylko ustawiasz frez centralnie nad długopisem.
    Wazne aby długopis był zamocowany koncentrycznie na wrzecionie.

    A w camie projektujesz napis w XYZ. Zamiane Y->A robisz w mach3 czy wręcz kabelkami w
    maszynie jak twoj program sterujący nie robi tego poprzez klikanie...

    > Korekta jak powyżej: oprogramowanie nazywa się TNG a napisała go firma
    > Planet CNC i nie służy ono do tworzenia g-kodu ale jego realizacji :-)
    > Oczywiście ma bardzo pomocne funkcjonalności typu współpraca z kamerą,
    > procedury home'owania, mierzenia narzędzi, transformacje itp. Raczej
    > nie przypuszczam by z czymś sobie ten soft nie poradził.

    Spoko. Tak czy siak, 4-ta oś to dosyć duży ewenement w hobbystycznych zastosowaniach.
    Ale nie jest tak beznadziejnie.

    Po prostu albo stosujesz zamiane jednej osi na obrót (wtedy obwód przedmiotu to twoje
    Y i jak długopis ma 2cm obwodu to grawerunek będzie musiał sie zmiescic w 2cm pasku)
    albo obrót oprogramowujesz recznie.

    w Cambam mozna sobie podzielic obróbke na etapy, kazdy zapisac osobno a potem
    polaczyc dolaczajac gkod do obrócenia materiału. Takie 3,5D. Nazywa sie to chyba os
    indeksowana.

    I tak sie daje bardzo wiele zrobic. Np. frezowanie plytek pcb z obu stron w jednym
    mocowaniu. Byle dobrze ustawić baze obróbki aby sie całośc po obu stronach nie
    rozjechała...

    Tu masz przyklad z zamiana osi:
    http://www.cambam.co.uk/forum/index.php?topic=2957.0