  • Data: 2018-06-14 11:26:46
    Temat: Re: Rezystor przeciwzakłóceniowy w fajce zapłonowej
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2018-06-13 o 09:16, Adam Wysocki pisze:
    > Hej,
    >
    > Naszło mnie takie pytanie. W jaki sposób rezystor w fajce zapłonowej
    > wpływa na zmniejszenie zakłóceń generowanych przez zapłon?
    >
    > Domyślam się, że żeby zmniejszyć zakłócenia (czyli dU/dt) musi powstać
    > obwód RC, ale gdzie jest pojemność? Czy to pojemność przerwy w świecy?
    >
    > Co w ogóle promieniuje te zakłócenia? Przewód zapłonowy robi za antenę?
    >
    > Czemu montuje się te rezystory w fajkach (i świecach), a nie w cewce? Czy
    > bliskość rezystora do świecy ma jakieś znaczenie?
    >
    > Czemu producenci stosują różne wartości w zależności od pojazdu (widziałem
> [...]

    dI/dt w pętli też emituje,
    OIDP przy badaniech emisji EMC zakłada się, że wychodzące z urządzenia
    kable mają impedancję 150om do ziemi. Dlatego jak nałoży się na nie
    tuleję ferrytową 150om/100MHz to dla 100MHz obniża się poziom emisji o
    6dB. Zazwyczaj takie tuleje mają mniejszą impedancję.

    Ja to widzę tak. Na cewce powstaje wysokie napięcie. dU/dt jest
    ograniczone własną pojemnością cewki, a ona chyba jest nie taka mała.
    Gdy napięcie na świecy osiągnie poziom zapłonu nastąpi na świecy
    gwałtowny spadek napięcia. Sądzę, że o znacznie większym dU/dt niż było
    narastanie. Dlatego wydaje się, że świeca jest większym źródłem zakłóceń
    niż cewka. Rezystor zaraz przy świecy spowoduje, że na kablu pojawi się
    mniejsze dU/dt. Dla wysokich częstotliwości być może jak wynikało by z
    dzielnika 150/(R + 150), dla mniejszych może trzeba patrzeć na filtr R +
    pojemność cewki.
    Poza tym zastanówmy się nad dI/dt. Załóżmy (strzelam), że zapłon
    następuje przy 10kV i rezystor jest 10k. Maksymalny prąd iskry będzie
    1A. Bez rezystora prąd zapewne byłby znacznie większy - decydowała by
    naładowana pojemność cewki + indukcyjność kabla. dI/dt też byłoby większe.
    P.G.