  • Data: 2017-09-13 11:12:29
    Temat: Re: elektrolityczne cynowanie miedzi...
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-09-13 o 00:18, J.F. pisze:

    > Pawle, ale to sa rozwazania akademickie.
    > A tymczasem trzeba schowac ambicje, siegnac do Poradnika Galwanizera,
    > wybrac kapiel nr 1, pilnowac warunkow ... moze wystarczy, a jak nie,
    > to sa jeszcze recepty nr 2, nr 3 itp :-)

    Nie do końca akademickie. Obejrzyj te przepisy nr 1, 2, 3... We
    wszystkich są jakieś tajemnicze dodatki wybłyszczające, to się stosuje w
    praktyce. W przepisach amatorskich pojawiają się wynalazki typu melasa
    trzcinowa albo klej kostny, właśnie jako wybłyszczcze.

    > Zagwozdka akademicka - wolfram osadza sie z roztworu wolframianow.
    > Anion WO4-- wedruje do anody ... a wolfram wydziela sie na katodzie.
    > Gdzie tu sens, gdzie logika ? :-)

    Nie znam się na wolframie, wiem tylko, że jest używany do fałszowania
    złota :-) A szukać mi się nie chce... Pewnie powstaje jon kompleksowy o
    odpowiednim ładunku. Odniesienie do elektroniki: Miedź trawimy chlorkiem
    żelaza, miedź w roztworze ma dodatni potencjał, jakim cudem dodatni jon
    Fe+++ dociera do dodatnio naładowanej miedzi?
    Wskazówka: siarczan żelaza nie trawi miedzi, ale po dodaniu chlorku sodu
    lekko żółty roztwór siarczanu żelaza staje się intensywnie żółty. I
    trawi miedź.
    Rozwiązanie: powstaje jon kompleksowy [FeCl4]-, to on jest czynnikiem
    trawiącym.

    P.P.