    From: Adam <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: synteza FM
    Date: Sat, 9 Sep 2017 11:51:11 +0200

    W dniu 2017-09-08 o 19:07, HF5BS pisze:

    > Przypuszczam, że to jest na zasadzie, jak indeks, wskazuje się próbkę,
    > wskazuje się parametry jej odegrania, gra i już.

    Nigdy nie zagłębiałem się w szczegóły, ale pamiętam, że była brana
    próbka z oryginału, zapętlana, a później odtwarzana z różną "prędkością"
    - czyli zmieniała się wysokość dźwięku. Dla niektórych instrumentów
    można było zmieniać częstotliwość w obrębie dwóch lub więcej oktaw, a
    niektóre po transpozycji oktawy już brzmiały sztucznie - te miały więcej
    próbek.

    > Jak to było popularne, to w pismach było jeszcze o innej technice,
    > mętnie kojarzę, że nazwano to WaveGuide (czyli falowód), w każdym razie
    > coś z Wave, ale jak szukałem pod tą nazwą, to nie znalazło niczego. Może
    > mi się pochrzęściło z innym Wave...czymś

    Chyba jakaś modulacja obwiedni to była, czy coś w tym rodzaju.

    > Fakt, czasem się zastanawiam, jak to upchali w 1MB, w każdym razie,
    > słuchać sie tego da. Nie mogę wykluczyć, że mogło tam być zastosowane,
    > jak w samplach dla C64, że wyławiano w miarę jednakowe kawałki sampla i
    > zamiast zapamiętywać cały ciąg, to zapisano jeden fragment
    > powtarzającego się miejsca i go wielokrotnie odtwarzano, co niezmiernie
    > oszczędzało miejsce, mógł powstać problem zakłóceń z takiego łączenia
    > (przypominały pierdzenie, skwierczenie), chyba, że fragment tak
    > zrobiono, iż poziom chwilowy końca i początku był jednakowy, wtedy nie
    > miało jak zakłócać.

    Brało się kilka "mikropróbek" dla jednego dźwięku. W pewnym
    uproszczeniu: "uderzenie" czy "zadęcię", brzmienie właściwe,
    wybrzmienie. Czasem to słychać (nie pamiętam, może Korgi, może Yamahy),
    czasem nie słychać - dźwięk wydaje się autentyczny (bodajże Kurzwail).
    Osobna kategoria to wczesne Casio - nawet "babcia klozetowa" słyszała
    plastik.

> [...]
    > dźwięk. Trudno z 1 MB danych określić, jakie to były próbki. Bo niektóre
    > instrumenty brzmiały bardzo dobrze, a niektóre, zwłaszcza te, gdzie
    > zwykła obwiednia ADSR nie wystarczy, brzmiało to niezbyt ciekawie, np.
    > organy Hammonda i niektóre syntezatory analogowe były raczej be, ale
    > fortepian, czy perkusja, były dźwięczne i dynamiczne, gitara także
    > przypominała gitarę... Ogólnie, dobrze brzmiały dźwięki, które
    > zasadniczo, były krótkie i o ustalonej ADSR, a źle takie, których
    > charakter wymagał zmiany brzmienia i obwiedni zależnie od sposobu

    Kupiłem kiedyś dość sporą książkę na ten temat, ale zbiegło się to z
    czasem konieczności odstawienia Amigi, klawiszy i MIDI, więc nawet jej
    za bardzo nie poczytałem.
    W każdym razie były opisy wielu sposobów generowania dźwięków, od
    prostej syntezy typu Casio, przez Wavetable, aż do pełnych sampli.

    Pomijam tu aspekt klawiatury (ważona, przełącznikowa, piezo, itp).

    --
    Pozdrawiam.

    Adam