    From: Adam <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: synteza FM
    Date: Sat, 9 Sep 2017 18:49:53 +0200

    W dniu 2017-09-09 o 17:33, HF5BS pisze:

    > Użytkownik "Adam" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > No, z pewnością wśród nas znajdą się tacy, co niejedną noc przepędzili z
    > jakąś niezbyt wyrafinowaną gierką, z brzęczącą muzyczką, bo... była
    > świetna zabawa w gronie znajomych i grało się do rana.

    Żeby to jedna noc :)
    Czasami chodziliśmy wieczorem do znajomego księdza, któren to podówczas
    był w posiadaniu "mydelniczki" albo Atarynki - nie pamiętam.
    W każdym razie z trudem załadowało się grę. Oczywiście nie można było
    wtedy oddychać, a tym bardziej chodzić, bo się gra nie wczytała -
    pamięta ktoś?
    Siadało się z dżojstikami (wyglądającymi wtedy jak prostopadłościan z
    wetkniętym kijem) a za chwilę ksiądz przychodzi i mówi, że musi już iść
    na poranną mszę - taka to była "chwila" ;)

    > Najpierw i tak należy chyba nauczyć się grać na jakiejkolwiek...

    Zgadza się.
    Mnie chodziło o aspekt generowania dźwięku.
    Przykładowo: piezo widzi siłę nacisku, przełącznikowa po czasie
    styk1/styk2 liczy szybkość naciskania klawisza - w ten sposób wpływało
    się m.in. na głośność dźwięku.

    A co do grania: niedawno "odkryłem" człowieka, który potrafi grać na
    klawiszach, głównie organach. Grać na jakichkolwiek, nawet
    kilkugłosowych z mechaniczną trakturą gdzieś w małym wiejskim kościółku.
    Widać, że "brakuje mu instrumentu" - wstawia czasem żarty muzyczne,
    nieco zmienia melodię, jest naprawdę niesamowity. Duży talent,
    niesamowita wyobraźnia. A człek skromny, niczym się nie wyróżniający.
    Słucham go z wielką przyjemnością.
    Z wielką, w porównaniu do innych osób, którym "instrument przeszkadza",
    natomiast są uznawani za dobrych artystów.

    Nazywa się Gert van Hoef.

    Przykładowe, losowe linki:

    https://www.youtube.com/watch?v=ey_8VSD7fgc
    https://www.youtube.com/watch?v=MuTtXmnjV3o
    https://www.youtube.com/watch?v=g2p7cejND70

    albo klasyka w duecie (z żartami):

    https://www.youtube.com/watch?v=OUZfrt8dpf4

    Uwaga: żarty muzyczne - trzeba znać melodię, aby wychwycić.

    Jeszcze jedno: do słuchania organów przydaje się dobre nagłośnienie,
    które potrafi "zatrząść flakami", jeśli jest taka potrzeba.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam