  • 131. Data: 2023-05-04 12:12:55
    Temat: Re: Ciekawe numery 2023
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 27 Apr 2023 21:53:30 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Pamiętam - to mogło być 300 bps.
    > Jednak do zastosowań Internetowych to sobie tego nie wyobrażam.
    > On tego używał tylko terminalem - tylko transmisja ASCII itd.

    do terminala tez wolno.
    Przeprosilem sie z vi z powodu 2400 - on optymalnie uzywa terminala.

    J.

  • 132. Data: 2023-05-04 14:26:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 5 Apr 2023 13:07:25 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Pierwsza wersja języka PCL to było praktycznie to samo, co DVI Knutha
    > połączone w jeden strumień bitów z opisami fontów PK (tegoż). Do tego
    > stopnia było to to samo, że znajomy chyba w jeden wieczór napisał sobie
    > driver, mając do dyspozycji instrukcję obsługi nowo nabytej drukarki
    > laserowej i ogólnodostępną dokumentację DVI i PK. Te ostatnie polecam,
    > bo nikt do dzisiaj niczego lepszego nie wymyślił, więc pouczające.

    Nie znam DVI, a PCL w stopniu minimalnym ... ale o ile pamietam, to w
    PCL nie było nic nadzwyczajnego. Ot, "komendami ESC" zadawalo sie
    pozycje tekstu i rodzaj.

    Jesli "pasowało", to chyba o tyle, ze mozna było umiescic gdziekolwiek
    na stronie - drukarka robiła resztę.
    To jest to "praktycznie to samo" ?

    Sprawa jest o tyle ciekawa, ze pierwsze modele nie mialy tyle pamieci,
    aby miec obraz graficzny strony. Musiały sobie jakos sprytnie
    przygotowywac grafikę paskami, albo wrecz liniami skanowania.
    IMHO - troche upierdliwe.
    Chyba, ze jeszcze cos lepszego wymyslili - jakąs kompresje obrazu,
    czy zauwazyli, ze jest troche pustego miejsca miedzy liniami tekstu

    Nawiasem mówiąc - problem sie powtórzył pare lat pózniej, jak
    HP zaczął robic plottery w technice drukarek atramentowych.
    Pamieci na arkusz A1 czy A2 na pewno brakowało.

    > Jak się już czerpało od Mistrza, to nie wypadało gadać, że to pomysł
    > własny. Wszyscy zatem robili tak samo.
    >
    > A ten Cannon, to LBP-8, przypomniało mi się. Trafił do mnie późno, gdy
    > drukarek PCL było już wszędzie sporo. Prawie nieużywany. Bo tego używać
    > się nie dało. W końcu dopasowałem do tego jakiś DOS-owy interpreter
    > postscriptu (Ultrascript chyba) -- i drukarka zaczęła wypluwać z siebie
    > całkiem ładnie zadrukowane kartki w tempie jedna co dwie minuty.

    Ale czemu tak wolno?
    Dos nie wyrabial z przerabianiem z PS, czy Centronics z wypluwaniem
    danych?

    Bo myślę, ze to normalna drukarka PCL była, i windowsowi użytkownicy
    nie narzekali

    Swoją drogą ciekawe, ze HP, taki niby wielki gracz w drukarkach
    laserowych, uzył mechanizmu od Canona.

    J.

  • 133. Data: 2023-05-04 19:56:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 3 May 2023 14:35:05 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > https://wazniak.mimuw.edu.pl/index.php?title=Pr-1st-
    1.1-m01-Slajd21

    > 1993 -- Przedstawiciel Microsoft stwierdza, że "większość ludzi nigdy
    > nie będzie potrzebować modemów szybszych niż 2400 bps".

    > A ci tak zawsze.

    No, jesli "bakcbone" jest 50kbps, to 2400 dla klientów na dialupie
    chyba brzmi sensownie.

    Tylko ze w 1993 to juz chyba w USA były szybsze łącza międzywęzłowe.

    Jakies T1 powinny chyba byc w uzyciu.

    J.

  • 134. Data: 2023-05-04 20:15:34
    Od: Grzexs <g...@p...fm>

    > Tak, w autobusach miejskich konduktor mial swoje miejsce z tyłu.
    > W tramwajach, jesli mi sie nie pomylilo z autobusami, to juz za moich
    > czasow konduktorów niere bylo. Byli za to (Wroclaw) takie fajne
    > automaty z biletami, ktorych dzis nie moge odszukac w internecie.

    Ciut się mylisz. Jeśli chodzi o tramwaje, to te automaty do biletów były
    w wagonach silnikowych, natomiast w doczepach nadal urzędowali
    konduktorzy. Zajmowali miejsca podobnie jak w ,,ogórkach" - tuż w
    okolicach ostatnich drzwi po prawej stronie. Nad nimi była taka
    charakterystyczna półka czy też kieszeń, gdzie zapewne trzymali jakieś
    drobiazgi, i sznurek ze zwisającą pętelką (co by nie musiał wstawać na
    każdym przystanku) do dzwonienia na odjazd. We wszystkich wagonach były
    kasowniki - takie dziurkacze wybijające dwie dziurki o różnych kształtach.

    W ,,przegubowcach" konduktorzy też siadywali tuż przed ostatnimi
    drzwiami, ale czy były tam automaty -- tego nie pamiętam. Dodatkowo na
    szerokim ,,słupku" obok drzwi było takie urządzenie do dzwonienia i
    zamykania drzwi, które też obsługiwał konduktor.

    Ten automat to się nazywał chyba ,,Krab". Wrzucało się monetę 1 zł albo
    50 gr (nie pamiętam, czy była jedna, czy dwie szczeliny na monety) i
    wduszało jeden z guzików o bardzo długim skoku. W szczelinie pojawiał
    się bilet ,,z taśmy", który należało odedrzeć. To było czysto mechaniczne
    urządzenie, bez zasilania.

    Tak około 1975 konduktorzy (oprócz autobusów pośpiesznych) odeszli w
    mroki historii. Pamiętam napisy przy drzwiach ,,Wagon SAM". Mniej więcej
    od tamtego czasu zaczęto w starych wagonach montować drzwi automatycznie
    zamykane. Wcześniej takowe były tylko w niektórych silnikowych. Przy
    okazji dodawano hamulec szynowy. Najdłużej, do połowy lat 80. XX w.,
    tramwaje bez tych wynalazków jeździły do Leśnicy - podobno po
    przypadkowym użyciu elektromagnesów hamulcowych wywalało bezpieczniki na
    podstacji.

    > A potem nastapila zmiana i konduktorów zlikwidowano. Wiec trzeba bylo
    > wchodzic przednimi drzwiami, przy kierowcy.

    Nigdy tak nie było w komunikacji miejskiej we Wrocławiu. Raczej
    odwrotnie - tył - wejście, przód - wyjście. I dwa kasowniki, do których
    nagminnie wpadały bilety. We Wrocławiu nigdy nie wpadnięto na stosowanie
    biletów dziesięcioprzejazdowych, jak to miało miejsce np. na Górnym
    Śląsku, do których te kasowniki były w zasadzie dostosowane.

    --
    Grzexs

  • 135. Data: 2023-05-04 20:57:02
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 4 May 2023 20:15:34 +0200, Grzexs wrote:

    > Ciut się mylisz. Jeśli chodzi o tramwaje, to te automaty do biletów były
    > w wagonach silnikowych, natomiast w doczepach nadal urzędowali
    > konduktorzy.

    Hm, dzieckiem byłem i mogę słabo pamietac ... ale dlaczego nie miałoby
    byc automatow w doczepach?

    Pisze o latach 70-tych.

> [...]
    > drobiazgi, i sznurek ze zwisającą pętelką (co by nie musiał wstawać na
    > każdym przystanku) do dzwonienia na odjazd.

    Sznurek pamietam raczej jako narzędzie dla pasażerów, jakby trzeba
    zatrzymac tramwaj.

    > We wszystkich wagonach były
    > kasowniki - takie dziurkacze wybijające dwie dziurki o różnych kształtach.

    Nie, to póżniejsze lata.

> [...]
    > szerokim ,,słupku" obok drzwi było takie urządzenie do dzwonienia i
    > zamykania drzwi, które też obsługiwał konduktor.

    Tego to sobie kompletnie nie przypominam,

    > Ten automat to się nazywał chyba ,,Krab". Wrzucało się monetę 1 zł albo
    > 50 gr (nie pamiętam, czy była jedna, czy dwie szczeliny na monety) i

    Chyba dwie, bo bilety byly zwykłe i ulgowe.

    > wduszało jeden z guzików o bardzo długim skoku.

    Ten długi skok to mi sie kojarzy.

    > W szczelinie pojawiał
    > się bilet ,,z taśmy", który należało odedrzeć. To było czysto mechaniczne
    > urządzenie, bez zasilania.

    Chyba tak ... wiec czemu nie w przyczepie?

    > Tak około 1975 konduktorzy (oprócz autobusów pośpiesznych) odeszli w
    > mroki historii.

    Ja ich z autobusów pamietam, i moze własnie pośpiesznych.
    Ale faktycznie zniknęli.

    > Pamiętam napisy przy drzwiach ,,Wagon SAM". Mniej więcej
    > od tamtego czasu zaczęto w starych wagonach montować drzwi automatycznie
    > zamykane. Wcześniej takowe były tylko w niektórych silnikowych.

    O nie, IMHO to dosc stary wynalazek ... choc cos mi sie te ręcznie
    zamykane kojarzą.

    Tu na filmie jeszcze widac te ręczne
    https://www.wroclaw.pl/komunikacja/wroclawskie-tramw
    aje-zobacz-jak-sie-zmienialyzdjecia

    ale Konstal 4N miał juz automatyczne
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Konstal_4N
    a to rok 56 ... choc nie wiem, czy od piewszej wersji

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Lista_tramwaj%C3%B3w_p
    rodukowanych_w_Polsce

    20 maja noc muzeow, moze odwiedze zajezdnie ...

    > Przy okazji dodawano hamulec szynowy.

    Widac go juz w 4N.

    > Najdłużej, do połowy lat 80. XX w.,
    > tramwaje bez tych wynalazków jeździły do Leśnicy - podobno po
    > przypadkowym użyciu elektromagnesów hamulcowych wywalało bezpieczniki na
    > podstacji.

    Niedawno była afera - ze sie motorniczy wspomagają hamulcem szynowym.
    A on jest tylko awaryjny.

    > Nigdy tak nie było w komunikacji miejskiej we Wrocławiu. Raczej
    > odwrotnie - tył - wejście, przód - wyjście.

    Zlikwidowali konduktora, to i zniknąl powód, aby wchodzic tylnymi
    drzwiami. W starych wozach mógl zostac napis, potem i napisy znikły.

> [...]
    > biletów dziesięcioprzejazdowych, jak to miało miejsce np. na Górnym
    > Śląsku, do których te kasowniki były w zasadzie dostosowane.

    masz na mysli te z 9 dziurkami 3x3?
    Nie bardzo sobie wyobrazam jak to uzyc na 10 przejazdach ..

    J.

  • 136. Data: 2023-05-05 00:40:33
    Od: Grzexs <g...@p...fm>

    > Hm, dzieckiem byłem i mogę słabo pamietac ... ale dlaczego nie miałoby
    > byc automatow w doczepach?
    >
    > Pisze o latach 70-tych.

    Nie wiem, ale na 100% tak było. Może te automaty były drogie, było ich
    mało albo były eksperymentem - być może wcześniej i w wagonach
    silnikowych byli konduktorzy, ale ja tego nie pamiętam.

    > Sznurek pamietam raczej jako narzędzie dla pasażerów, jakby trzeba
    > zatrzymac tramwaj.

    To było już po usunięciu konduktorów.

    > Nie, to póżniejsze lata.

    Chyba jednak nie. Jak ktoś kupił bilet w kiosku, to kasował w takim
    kasowniku, albo dawał konduktorowi do przedarcia. Pamiętam jak mama
    dawała mi naciskać taki kasownik. Być może nie w każdym tramwaju były.

    > Tego to sobie kompletnie nie przypominam

    Bo to bardzo krótko było i przegubowców było mało, a potem już nie było
    konduktorów. Ale gdy jeszcze jeździły przegubowce, to niektóre miały w
    tym miejscu mniej lub bardziej estetyczną zaślepkę. Teraz tak sobie
    myślę, że mógł to być zaadaptowany bramofon starego typu. Zdaje się -
    konduktor mógł przez to coś porozmawiać z motorniczym, ale do końca nie
    jestem pewny.

    > Chyba dwie, bo bilety byly zwykłe i ulgowe.

    > Ten długi skok to mi sie kojarzy.

    > Chyba tak ... wiec czemu nie w przyczepie?

    Bo tam był konduktor.

    > Ja ich z autobusów pamietam, i moze własnie pośpiesznych.
    > Ale faktycznie zniknęli.

    > O nie, IMHO to dosc stary wynalazek ... choc cos mi sie te ręcznie
    > zamykane kojarzą.

    Wcześniej były tylko w niektórych silnikowych. W dodatku w niektórych
    wagonach były otwierane i zamykane wspólnym obwodem. I jak motorniczy
    chciał wysiąść, by przełożyć zwrotnicę, to otwierał cały wagon. Pamiętam
    też takie wagony z drzwiami harmonijkowymi, ale to była wielka rzadkość
    i chyba dlatego mi utkwiły w pamięci. Tak śmiesznie mruczały przy
    otwieraniu i zamykaniu i nigdy się nie domykały.

    Doczepy miały drzwi albo jednoskrzydłowe, albo dwuskrzydłowe - te były
    też dość rzadkie. Ale wszystkie, do czasów rekonstrukcji, były zamykane
    ręcznie. A najczęściej to nie były zamykane w ogóle :) Na środku była
    poręcz w kształcie wydłużonej i odwróconej litery U.

> [...]
    >
    > ale Konstal 4N miał juz automatyczne
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Konstal_4N
    > a to rok 56 ... choc nie wiem, czy od piewszej wersji

    Na pewno nie. To był przecież projekt niemiecki, wojenny, nie było
    miejsca na takie fanaberie.

    Ja pamiętam, jak jeździło jeszcze sporo Linke-Hoffmanów - zarówno
    silnikowych, jak i doczepnych. Tam nie dało się zmotoryzować drzwi.

> [...]
    >
    > Zlikwidowali konduktora, to i zniknąl powód, aby wchodzic tylnymi
    > drzwiami. W starych wozach mógl zostac napis, potem i napisy znikły.

    Tak to właśnie było. W miejscowych gazetach toczyła się na ten temat
    dyskusja i stanęło na tym, że pierwszeństwo mają wysiadający.

    > masz na mysli te z 9 dziurkami 3x3?
    > Nie bardzo sobie wyobrazam jak to uzyc na 10 przejazdach ..

    Nieeee! Mam na myśli ,,Kraki":

    <https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Muzeum_MPK_
    Poznan_(kasownik_Krak).jpg>

    <https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Strefowy_ka
    sownik_bilet%C3%B3w_Krak_(1)_Muzeum_PKM_Sosnowiec_Si
    lesiaKomunikacja14.jpg>

    Gdy się kasowało taki bilet dziesięcioprzejazdowy (były one znacznie
    szersze, niż te jednorazowe), to kasownik wybijał numer i dwa otwory
    przy brzegach biletu. Potem, przy każdym kolejnym kasowaniu, ten
    kartonik wsuwał się coraz głębiej i kolejny numer odbijał się nad
    poprzednim. A jednorazowe wpadały. Jak się krzywo włożyło jednorazówkę,
    to i ten wybijany otworek dawało się zauważyć.

    Te z dziewięcioma dziurkami pojawiły się gdzieś tak w roku 1980 albo
    1981. To była niezła konstrukcja, znacznie lepsza niż te kasowniki z
    językami w Krakowie (boleśnie się o taki obiłem) i te z wajchą w Warszawie.

    --
    Grzexs

  • 137. Data: 2023-05-05 10:46:07
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 5 May 2023 00:40:33 +0200, Grzexs wrote:

    > Nie wiem, ale na 100% tak było. Może te automaty były drogie, było ich
    > mało albo były eksperymentem - być może wcześniej i w wagonach
    > silnikowych byli konduktorzy, ale ja tego nie pamiętam.

    Hm, w sumie ... jak zrobili doczepki, to trzeba by 2 konduktorow.
    Wiec w silnikowym zamontowali automaty.

    Tylko mnie sie wydaje, ze konduktorow z doczepki zlikwidowali
    w miare wczesnie.

    > To było już po usunięciu konduktorów.

    Ma to jakis sens, szczegolnie w tych wozach, co mialy skośny tył
    i tylne drzwi bylo gorzej widac w lusterku motorniczego.

    > Chyba jednak nie. Jak ktoś kupił bilet w kiosku, to kasował w takim

    Hm, były bilety w kioskach wtedy?
    Byc moze jakis okres przejsciowy - przed likwidacją konduktorow.

    > kasowniku, albo dawał konduktorowi do przedarcia. Pamiętam jak mama
    > dawała mi naciskać taki kasownik. Być może nie w każdym tramwaju były.

    Chyba masz jakies inne na mysli.

    Bo ja pamietam te z 9 dziurkami.
    I pamietam jeszcze te Kraki, co stemplowały date i nr wozu. Ale to to
    tez pozniejsze czasy.

    Nie pamietam ktore byly wczesniej ... moze te stemplujące, i zostaly
    zastąpione tanszymi ...

> [...]
    > myślę, że mógł to być zaadaptowany bramofon starego typu. Zdaje się -
    > konduktor mógł przez to coś porozmawiać z motorniczym, ale do końca nie

    I nie zastąpili konduktora automatem i w przyczepce?

> [...]
    > i chyba dlatego mi utkwiły w pamięci. Tak śmiesznie mruczały przy
    > otwieraniu i zamykaniu i nigdy się nie domykały.

    O tych harmonijkowych sie doczytalem, ale ich nie pamietam.

> [...]
    aje-zobacz-jak-sie-zmienialyzdjecia

    > Na pewno nie. To był przecież projekt niemiecki, wojenny, nie było

    Na zdjeciu w wiki widac juz silnikowe, ale czy to pierwsza wersja
    to nie wiem. Przed 4N byly inne, jeszcze bardziej "niemieckie".

    > Ja pamiętam, jak jeździło jeszcze sporo Linke-Hoffmanów - zarówno
    > silnikowych, jak i doczepnych. Tam nie dało się zmotoryzować drzwi.

    Ale zaczęto produkować nowe.

> [...]

    > poprzednim. A jednorazowe wpadały. Jak się krzywo włożyło jednorazówkę,
    > to i ten wybijany otworek dawało się zauważyć.

    Aaaa, taki pomysl ....

    Przy okazji zauwazylem
    https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Ticket_m
    arkers_in_Poland#/media/File:Muzeum_MPK_Poznan_(kaso
    wniki).jpg

    Ten górny kojarzę, ale czy z Wroclawia?

    Te o ktorych pisalem były podobne, ale montowane szczeliną do góry.

    O, takie,
    https://archiwum.allegro.pl/oferta/kasownik-autobuso
    wy-dziurkacz-biletow-mpk-wroclaw-i7047160034.html
    tylko w tramwajach niebieskie

    https://www.tuwroclaw.com/wiadomosci,150-zlotych-za-
    stary-kasownik,wia5-3266-2766.html
    no i nie wiem - niebieskich zabraklo, czy to jest niebieski wyblakly?

    https://forum.transportnews.eu/viewtopic.php?t=7285

    > Te z dziewięcioma dziurkami pojawiły się gdzieś tak w roku 1980 albo
    > 1981. To była niezła konstrukcja, znacznie lepsza niż te kasowniki z

    Tak jakos wlasnie pamietam, ze późno.

  • 138. Data: 2023-05-05 10:49:17
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    [...]

    P.S.
    https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/152510150004
    003_VIII_C_003501_2015_Uz_2017-09-07_001

    Jest calkiem naturalne, ze pasazer wchodzi tylnymi drzwiami, jak tak
    mu wygodniej, a potem idzie do motoriczego kupic bilet :-)

    Ale teraz juz nie, przynajmniej nie we wroclawiu, bo mamy biletomaty
    wirtualne, na karty bankowe ...

    J.

  • 139. Data: 2023-05-05 15:50:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    > Nie wiem, ale na 100% tak było. Może te automaty były drogie, było ich
    > mało albo były eksperymentem - być może wcześniej i w wagonach
    > silnikowych byli konduktorzy, ale ja tego nie pamiętam.

    https://wroclaw.wyborcza.pl/wroclaw/56,35771,1899235
    7,konduktorzy-i-zwrotnice-reczne-jak-dawniej-jezdzil
    ismy-mpk.html

    Tu piszą, ze zniknęli na początku lat 70-tych.
    To mogę nie pamiętac.

    Z autobusu cos pamiętam.

    J.

  • 140. Data: 2023-05-05 15:57:05
    Od: Grzexs <g...@p...fm>

    > Tylko mnie sie wydaje, ze konduktorow z doczepki zlikwidowali
    > w miare wczesnie.

    Ja pamiętam, że tam byli właśnie najdłużej. Kto nie kupił biletu w
    kiosku albo nie miał odpowiednich monet na automat - won do doczepki!

    > Hm, były bilety w kioskach wtedy?
    > Byc moze jakis okres przejsciowy - przed likwidacją konduktorow.

    Zawsze były bilety w kioskach, tylko mało kto je kupował.

    > Chyba masz jakies inne na mysli.

    Tak. Inne. Przypominały współczesny zszywacz, tylko zamiast zszywać -
    dziurkowały. Niestety, nie znalazłem w necie niczego przypominającego.
    Co ciekawe - montowano je tylko w tramwajach, nigdy w autobusach.

    > I nie zastąpili konduktora automatem i w przyczepce?

    Jakoś nie.

> [...]
    wniki).jpg

    > Ten górny kojarzę, ale czy z Wroclawia?
    >
    > Te o ktorych pisalem były podobne, ale montowane szczeliną do góry.

    Te z ,,językiem", czyli szczeliną z przodu, nigdy we Wrocławiu nie
    występowały.

    > O, takie,
    > https://archiwum.allegro.pl/oferta/kasownik-autobuso
    wy-dziurkacz-biletow-mpk-wroclaw-i7047160034.html
    > tylko w tramwajach niebieskie

    Tylko takie były. Zwykle były niebieskie, ale później bywały i czerwone,
    i takie szare jakieś. Być może nawet malowali te niebieskie na czerwono.

    > https://www.tuwroclaw.com/wiadomosci,150-zlotych-za-
    stary-kasownik,wia5-3266-2766.html
    > no i nie wiem - niebieskich zabraklo, czy to jest niebieski wyblakly?

    Ten to chyba niebieski przemalowany na czerwono i wyblakły.

    --
    Grzexs