  • Data: 2021-08-18 01:53:04
    Temat: Re: Elektryfikacja wsi za okupacji
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    wtorek, 17 sierpnia 2021 o 21:09:12 UTC+2 Robert Tomasik napisał(a):
    > Nie wiem, ilu ich było. Znam relacji ludzi z czasów wojny.
    >
    > --
    > Robert Tomasik
    Znasz relacje ludzi z czasów wojny. Strasznie tajemniczo napisałeś. Nie wiadomo co to
    za ludzie. Może to ci sami co babcia jak się zapisywała do ZBoWiD mowila. Pytają ja
    co robiła że chce się zapisac. A ona że nosiła jedzenie partyzantom. To pytają co oni
    mowili. Ona że danke mowili. Ale to byli niemcy mówi jeden z komisji. A ona że tak
    ale ci dobrzy z DDRu. Są dane których zaklamac się nie da. Chociażby takie z
    wikipedii
    " Liczebność i skład Edytuj

    Wykres obejmujący PPR i GL
    Oficer Gwardii Ludowej[46] Ryszard Nazarewicz oceniał, że ta formacja, wobec
    ogromnych trudności, jakiej nie napotkały żadne inne organizacje polskie, nie mogła
    dorównać liczebnością organizacjom związanym z rządem polskim w Londynie i stamtąd
    zasilanym w środki walki, fundusze itp. Do jej wzrostu przyczyniała się przede
    wszystkim ofiarność jej kadr i aktywność bojowa jej żołnierzy[47].

    Dokładna liczba żołnierzy GL nie jest znana. Historycy w publikacjach sprzed
    transformacji ustrojowej zawyżali liczbę żołnierzy, obecnie formacja przedstawiana
    jest jako mniej liczna.

    Piotr Matusak w książce ,,Ruch oporu w Polsce 1939-1945" obliczał w 1987 stan
    liczebny GL na 11 tys. żołnierzy pod koniec 1943 r.[48].

    Według ,,Nowej Encyklopedii Powszechnej PWN" liczba żołnierzy jesienią 1943 wynosiła
    około 6-7 tys., w tym 1500 w oddziałach partyzanckich. Marceli Nowotko w depeszy do
    Georgija Dymitrowa z czerwca 1942 r. podał 3 tys. członków[49].

    Ryszard Nazarewicz podaje że w 1942 roku GL liczyła wraz z rezerwami 3000 ludzi i 27
    działających oddziałów partyzanckich, zaś w końcu 1943 r. przed wcieleniem do Armii
    Ludowej, miała ponad 14000 żołnierzy, a w polu 64 oddziały z 2450 partyzantami.
    Zginęło ok. 2500 gwardzistów[47].

    Marek Jan Chodakiewicz, Piotr Gontarczyk i Leszek Żebrowski obliczyli w wydanym w
    1999 r. zbiorze dokumentów Tajne oblicze GL-AL i PPR. Dokumenty, że pod koniec
    działalności GL liczyła 5 tys. żołnierzy, jednak przez organizację przewinęło się o
    kilka tysięcy osób więcej[50]."
    To już wiesz ilu ich było.