    From: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>
    Subject: Re: Kontroler panelu słonecznego
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: 14 Dec 2018 18:06:42 GMT

    On Fri, 14 Dec 2018 16:44:06 +0000, Queequeg wrote:
    > Czy macie jakąś wiedzę na temat kontrolerów ładowania z panelu
    > słonecznego? Takie urządzenie, do którego z jednej strony podłączamy
    > panel, a z drugiej akumulator. Co to ma w środku?
    > (...)
    > Generalnie kombinuję nad doładowywaniem samochodu podczas długich
    > postojów z panelu i rozważam różne możliwości...

    Nie jestem w tej dziedzinie ekspertem, ale powiem co wiem na podstawie
    mojego drobnego doświadczenia.

    U mnie sytuacja jest taka, że na kilkudziesięciu metrach ogrodzenia
    korzystam z siatki elektrycznej. Do niej podłączony jest pastuch z
    akumulatorem. W zasadzie dla dziewcząt wystarczyłaby sama siatka bez
    napięcia, bo dziewczyny są mądre i rozumne, wiedzą że jak coś takiego
    postawiłem to znaczy że zależy mi by nie przełaziły. Ale dla myśliwych i
    ich psów musi być te 8 kV, bo zarówno pierwsi jak i drudzy wykazują dużo
    mniejszy stopień rozumności.

    No ale do rzeczy. Jest sobie pastuch z akumulatorkiem, i jak go włączę to
    prądu (ładunku, ale będę to nazywał prądem - bo tak) tam starcza na 3
    dni. Cierpliwości na ładowanie dziada co 3 dni wystarczyło mi na ok. 2
    tygodnie. Potem kupiłem mały panel 5W (15 Eur) i "kontroler
    słoneczny" (12 Eur) marki shen-zhen-shi-long. Podłączyłem wszystko i...
    prądu dalej starczyło tylko na 3 dni. Po oględzinach okazało się, że te
    5W (szczytowo) które daje panel, kontroler pożera na swoje własne
    potrzeby, i do akumulatora nic nie jest w stanie wrzucić. Wywaliłem
    kontroler, podłączyłem panel bezpośrednio pod pastuch, i działa wszystko
    bezproblemowo (aczkolwiek nie 24/24, bo prądu dalej za mało - pastuch
    włączam w piątki i wyłączam w poniedziałki, a w tygodniu akumulator daje
    radę się doładować).

    Bogaty w to doświadczenie, gdybym upadł na głowę na tyle mocno żeby
    kombinować z montażem panelu w samochodzie, to darowałbym sobie
    jakikolwiek kontroler, a po prostu kupił jakiś mały (powiedzmy do 10W)
    panelik i wpiął go bezpośrednio w gniazdko zapalniczki. Ale ja w
    samochodzie akurat problem samorozładowania rozwiązałem w inny sposób
    (pisałem o tym jakiś czas temu).

    Mateusz