    From: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: RAID5
    Date: Sun, 3 Dec 2017 13:43:48 +0100

    W dniu 2017-12-02 o 14:26, J.F. pisze:

    > Prad wylaczyli, ale dzieki temu wiem, ze trzeci dysk w macierzy padl
    > :-)
    > I nie wiem kiedy padl - mozliwe ze dawno.

    Mnie też wkurza że większość kontrolerów zamiast wrzeszczeć że jest
    problem po cichutku zapala lampkę. Albo nawet i nie.

    > Macierz zrobiona na opcji plyty glownej, to sie chyba nazywa
    > Intel Rapid Storage Technology.

    > I tak sie zastanawiam ... jak wymienie dysk, to skad/czy sterownik
    > bedzie wiedzial ktory jest nowy ?

    Zobaczy pusty i będzie wiedział. A jak nie będzie pusty to nie będzie
    miał właściwych informacji.

    > To chyba proste - pewnie ma gdzies zapisane nr seryjne dyskow, ktore
    > wchodza w sklad.

    Jak już to raczej dane macierzy na dyskach (jakiś identyfikator, również
    czas ostatniego montowania i zamknięcia, dzięki czemu różne zabawy z
    podkładaniem dysków montowanych w tej macierzy i wyjętych wcześniej
    powoduje zapisanie właściwych informacji, z tym, że takie tematy
    sprawdzałem na mirrorze, bo łatwiej to opanować). Przełożenie zestawu
    dysków do innego kontrolera nie powoduje że macierz się rozjeżdża. Przy
    raid5 można mieć pewne wątpliwości przy dość specyficznych
    konfiguracjach, nie sprawdzałem, nie będę się wymądrzał. Na pewno
    bezpieczniej jest do macierzy dodawać albo dysk nowy, albo przynajmniej
    wyczyszczony do zera (cała ścieżka zerowa itd).
    Z tego co kojarzę (kiedyś się bawiłem, ale to dawno było więc szczegółów
    nie pamiętam) to nawet włożenie dysków w innej kolejności nie powodowało
    rozjechania macierzy i kontroler sobie z tym poradził. Ale jak już to
    był poważny kontroler RAID, nie zabawka programowa.

    > A jesli uszkodzenie bylo przemijajace - np wtyczka wypadla ?
    > Wsadze, dysk bedzie dobry, a dane stare.

    No to ma stary czas montowania i złożenia macierzy. W zasadzie nie ma
    zamknięcia więc dane są raczej niedobre.

    > A moze ... konstruktor sterownika to przewidzial, i po bledzie zapisu
    > odlacza dysk?
    > Bledzie spowodowanym np wylaczeniem zasilania w trakcie ? :-)

    Nie wiem jak w intelowych, ale w HP po chwilowym nawet odłączeniu trzeba
    macierz odbudować - dość rozsądne, no bo jak inaczej?
    > Na razie mam w menu opcje "destroy volume", ktora oczywiscie
    > niechetnie uzyje :-)

    Do czego?

    > "Rebuild" jest wyszarzona .. czeka na nowy dysk ?

    Zapewne :)

    > Ech, i znow dodatkowa robota ...

    Jeżeli nie trzeba to zrobić z poziomu biosu kontrolera to niefajnie, ale
    może z poziomu sterownika systemu operacyjnego potrafi, tzn może to
    zadziała z automatu? Tylko raczej trzeba się zdecydować - albo jedno -
    albo drugie.

    Pozdrawiam

    DD