  • Data: 2017-08-21 22:34:49
    Temat: Re: Zagadka: w którym roku powstał pierwszy polski telefon...
    Od: PiotRek <b...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-08-21 o 20:46, SnCu pisze:

    > W Braktu mikrofon był węglowy (przynajmniej dwa egzemplarze, z jakimi
    > się spotkałem: czerwony kręcony i kremowy wciskany), ale dzwonienie w
    > Bratku było dodatkową wkładką W66 umieszczoną pod tarczą/klawiaturą z
    > genialnym systemem regulacji głośności przez zasuwanie małej przysłonki.

    Tak, pamiętam to rozwiązanie (z dodatkową wkładką słuchawkową
    zastosowaną jako dzwonek). Ale chyba były też Bratki z dzwonkiem
    tradycyjnym. A skąd to moje przypuszczenie? Coś mi się kojarzy,
    że były Bratki bez diody sygnalizującej połączenie przychodzące.
    Ta dioda była konieczna w wersji z wkładką robiącą za dzwonek,
    ale w wersji z tradycyjnym dzwonkiem, gdy na biurku stało kilka
    aparatów, wystarczyło dotknąć obudowy i poznać, że to akurat ten aparat
    dzwoni. A wersja z dzwoniącą wkładką nie wibrowała; po to ta dioda
    (była umieszczona z góry i na lewo od klawiatury).

    > To jeśli w latach 80. PRL-owski przemysł był tak rozrzutny, żeby
    > marnować W66 na dzwonek, to czemu w 1969 byli tacy oszczędni, żeby
    > dzwonić mikrofonem :D

    :-)))))))

    Piotr