  • Data: 2017-09-12 23:16:12
    Temat: Re: elektrolityczne cynowanie miedzi...
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 12.09.2017 o 21:15, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Piotr Wyderski"  napisał w wiadomości grup
    >
    > Technicznie chyba nie takie trudne, przynajmniej do poziomu "sredniej
    > jakosci",
    [...]

    Podam Ci przykład zagwozdki:
    Ujemnie naładowana katoda przyciąga dodatnio naładowane kationy miedzi.
    Kationy rozładowują się w wyniku czego osadza się metal.
    Gdzie rozładuje się najwięcej kationów?
    Tam, gdzie jest największe pole.
    Gdzie jest największe pole?
    Na ostrych krawędziach.
    Efekt: metal najszybciej osadza się na krawędziach w postaci maleńkich
    igiełek i płytek.
    [...] i kamieni kupa.

    Rozwiązanie:
    Do kąpieli dodaje się substancji tworzącej duże kationy, najlepiej o
    rozproszonym ładunku, które nie ulegają reakcji w warunkach elektrolizy.
    Na przykład chlorowodorku pirydyny. Kation pirydyniowy jest przyciągany
    do krawędzi, ale nie rozładowuje się. Najwięcej tych kationów przyklei
    się tam, gdzie jest największe pole ekranując owo pole. Dzięki temu
    następuje wyrównanie pola i powstaje błyszcząca powłoka.

    A takich zagwozdek może być od Hugona Kołłątaja...

    P.P.