    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: C64 i karta SD
    Date: Mon, 29 Aug 2016 14:43:37 +0200

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    >Istnieje coś takiego?
    >Chętnie dowiem się też czegoś na temat podobnych rozwiązań
    >stosowanych w
    >innych platformach ośmiobitowych (małe Atari, Spectrum, Amstrad
    >CPC) -
    >wiedza przyda się na przyszłość. ;)

    Skleroza mi juz dopisuje i nie pamietam ... ale w Atari to chyba
    "system operacyjny" byl w stacji dyskow.
    A moze to wlasnie w C64 tak bylo ?

    Haslo mialo oznaczac, ze to w stacji dyskow byl program zajmujacy sie
    nazwami plikow, przydzialem pamieci dyskowej itp.
    Interfejs ze stacja byl niby skomplikowany, ale tam po prostu zwykla
    asynchroniczna transmisja jak RS232 grala glowne skrzypce, tylko ze
    poziomy napiec TTL.

    Atari mialo o tyle dobrze, ze sektor byl w miare standardowy - 128
    bajtow FM, ale zorganizowane tak smiesznie, ze bylo 125 bajtow danych
    i na koncu 3 bajty nr nastepnego sektora.
    Dzis trzeba by chyba jakis sprytny kawalek programu, ktory by pliki z
    karty FAT32 udostepnial po 125 bajtow ...

    Tak mi jeszcze przebija, ze na C64 byl jakis bardziej uniwersalny
    kontroler dyskowy, ktory pozwalal na dosc swobodny dostep do surowych
    danych z dysku.
    Przez co z jednej strony mial bardzo szerokie mozliwosci, ale z
    drugiej - pelna emulacja niemozliwa niestety.
    A moze to juz Amiga a nie C64 ?

    Na spectrum zas, to o ile mnie pamiec nie myli, żadnego rozszerzenia
    funkcjonalnosci nie przewidywano, wiec co ambitniejsze interfejsy
    podstawialy po prostu caly nowy ROM.
    W przypadku stacji dyskow z CPM to w ogole traktowano Spectruma jako
    terminal ekranowy, pamiec, procesor, system operacyjny - to bylo w
    stacji.
    Sensu w tym za grosz nie bylo z powodu miernego ekranu, ale jak to byl
    Timex a nie ZX, to mial tryb podwojny i 64 znaki w linii ...

    J.