  • Data: 2019-12-04 10:36:30
    Temat: Re: Wzmacniacz operacyjny się wzbudza
    Od: q...@t...no1 (Queequeg) szukaj wiadomości tego autora

    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    > Najłatwiej się takie problemy rozstrzyga na swoim biurku a nie
    > korespondencyjnie.

    Tak, to wiem... ale do biurka nie siądę na pewno do czwartku a może i do
    piątku. Wczoraj zrobiłem projekt PCB i stwierdziłem, że wrzucę, a do
    czasu, aż ją wytrawię (właśnie pewnie piątek albo nawet sobota), może
    ktoś mi wskaże błąd.

    > Ja bym na starej płytce próbował dojść z urządzeniem do ładu
    > (szczególnie, że to chodzi o nieduże częstotliwości) i dopiero potem
    > robił nową z założeniem, że jak na starej jest OK ta na lepiej zrobionej
    > będzie OK z zapasem.

    Na nowej tak naprawdę mogę dodać na pająku kondensator na zasilaniu
    op-ampa i przerobić (też na pająku) obwód polaryzacji wejścia
    nieodwracającego. Może to i opcja... najpierw zrobić to na pająku, a
    potem, jak będzie działać, zrobić płytkę, a jak tak sobie myślę, to
    faktycznie on się może wzbudzać właśnie przez to -- reaktancja tych
    pasożytniczych pojemności przy tych częstotliwościach to pojedyncze
    kiloomy...

    Inna sprawa, że wejścia od wyjścia na obecnej płytce nie odseparuję.

    > Zapewne jednym z moich ruchów byłaby zamiana wzmacniacza na taki o
    > paśmie 1MHz i nie rail to rail.

    Hmm, mówisz? Masz jakąś sugestię? TL071 ma utility-gain bandwidth 3 MHz,
    nadal sporo. W szufladzie nie mam innych pojedynczych (czyli pasujących
    pinoutem), same podwójne i poczwórne, więc i tak musiałbym kupić.

    > Dawno, dawno temu - jakoś przełom podstawówki i liceum przerabiałem mój
    > woltomierz tranzystorowy na (jedyny jaki miałem) wzmacniacz operacyjny
    > (ULY741). Całość zasilana z jednej płaskiej baterii.
    > Chodzi mi o to, że mimo, że to nie był rail-to-rail to w praktyce udało
    > mi się znaleźć około 1,5V przedział liniowej pracy (nie było to
    > symetrycznie względem zasilań, ale nie pamiętam od której strony było
    > dalej).

    Dzisiejsze op-ampy chyba nie mają już tego problemu i dopóki wyjście się
    nie nasyci, to pracują liniowo?

    > Stosując taki 'zwyły' OpAmp rozważyłbym też nie obniżanie napięcia aż do 5V.

    Tu obniżyłem, bo MCP6281 wymaga niskiego napięcia.

    > Tak sobie wyobrażam co ja bym próbował, ale nigdy się analogówką za
    > poważnie nie zajmowałem.

    Właśnie ja też nie, ale próbuję :)