  • Data: 2019-08-12 20:51:02
    Temat: Re: Lutownica transformatorowa
    Od: Jacek <k...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Moja stara transformatorówka dożyła emerytury. Pora kupić coś nowego.
    > Czy ktoś tu mógłby polecić jakąś transformatorówkę z własnego
    > doświadczenia?
    Ja mam od 1986 roku taką:
    https://allegro.pl/oferta/lutownica-transformatorowa
    -zdz-75-45w-lodz-5441424607
    Różnica między moją, a tą powyżej jest taka, że moja jest żółta ;-)
    Kupiłem ją w sklepie "Zaopatrzenie przedsiębiorstw" w czasach podobno
    słusznie minionych gdzie trzeba było przynieść papierek z pieczątką
    firmową, której mi użyczył zaprzyjaźniony warsztat przezwajania silników.
    Przez te wszystkie lata wymieniałem kabel sieciowy, bo się "ukiwał",
    przegwintowałem mocowanie grota na M4, a potem, jak się gwint obrobił
    skróciłem miedziane płaskowniki i zrobiłem nowe mocowanie grota a razu
    na M4.
    Ja preferuję grot z drutu Cu o średnicy od 1,2 do 1,6, ale przeważnie
    używam drutu pozyskanego z przewodów 1,5 mm kw. Ma on ok 1,35 mm
    średnicy. No i wolę, jak grot nie jest z kawałka drutu w kształcie V, a
    ma końcówki owijane dookoła śrubek. Daje to lepszy styk, czyli mniejszy
    opór i szybsze grzanie, ale trzeba trochę drut powyginać: oczko, prosty,
    oczko.
    Przełącznik mocy bywa potrzebny przy lutowaniu delikatniejszych
    elementów. Lutownice te mogą mieć moc bodajże od 60 do 125W, więc wybór
    jest.
    Lutoli nie miałem, ale na wygląd mi się nie podoba, bo wygląda nieco
    archaicznie ;-) O ile porównanie wzoru Lutoli z lutownicą sprzed 45 lat
    ma jakiś sens.
    Jacek